Emerce Retail: ‘Data moeten het fundament zijn’

Retailers die geen waarde toevoegen gaan omvallen, zo zegt Jeroen Bos, Ecommerce Technology Expert, op het virtuele congres Emerce Retail. Vooral de groothandel loopt het risico te worden weggedrukt.
Bos wijst op Amazon en Coolblue, die steeds vaker de rol van groothandel op zich nemen. “Sennheiser (audio) heeft zijn distributie al volledig bij Coolblue ondergebracht. Daar hadden ze al een goede relatie mee. De groothandel wordt er steeds vaker tussenuit gesneden.”
Bos richtte alweer enige tijd geleden samen met twee compagnons E-commerce Result op dat retailers adviseert op het gebied van e-commerce-, omnichannel- en organisatie. Hij begeleidde ook traditionele retailers vanuit branchevereniging InRetail. “Die schreeuwen bijna dagelijks dat de winkels weer volledig open moeten, maar je merkt nog steeds bij traditionele retailers een antipathie voor e-commerce. Zij vinden direct contact belangrijk. Ik adviseer altijd om minimaal een digitale voordeur te hebben waaraan je e-commerce kunt toevoegen als het echt niet anders kan.”
Bos noemt als voorbeeld de discounter Action, die tijdens de lockdown webverkoop wel moest omarmen. “Klanten willen dat, een bezem is bij Action nog altijd goedkoper dan bij bol.com.”
Plandatasystemen die vertellen welke producten je op voorraad hebt, worden belangrijk, zegt Bos. Daar wordt nu flink in geïnvesteerd om de klantreis bij omnichannel zo goed mogelijk te begeleiden. “Banken en verzekeraars hebben daar langer ervaring mee.”
Je fundament moet goed gestructureerde data zijn, benadrukt Bos. Als je dat voor elkaar hebt, kun je makkelijker versnellen. “De retail is nog met een inhaalslag bezig. Ik verwacht dat we over vijf jaar hier echt de vruchten van kunnen plukken.”
Volg de Online Retail Talks, zoals die met Jeroen Bos, vanaf 25 maart. Registreren doe je hier.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond