Emerce Retail: ‘Met chat kun je online heel goed bedden verkopen’

Online bedden verkopen, dat was lange tijd eigenlijk not done. Fabrikanten eisten dat er voor de verkoop een fysiek kanaal aanwezig is. Maar Alex Wolfswinkel van Sleepfast, zelf gepokt en gemazeld in de beddenzaak van zijn ouders, wilde bedden ook online verkopen. “In een beddenzaak praat je al gauw een uur met klanten over slaapvoorkeuren, dat kun je ook online,” zo vertelt hij bij Emerce Retail Video Collection.
Met winkels in Lunteren, Huizen en Rotterdam verkoopt Sleepfast bedden in het hogere segment, vanaf zo’n 5000 euro. De webwinkel die er bij is gekomen richt zich op diezelfde veeleisende klant. “We doen doelbewust alles zelf: van bezorgen tot after sales, anders kun je geen kwaliteit leveren,” legt Wolfswinkel uit.
Hij zag kansen in het online kanaal omdat er ook een markt moest zijn voor klanten die niet per definitie bedden in de winkel willen uitproberen. “Je kunt dat ook anders oplossen, namelijk door bedden en matrassen gewoon thuis te leveren. Als je zoals ik al jaren in deze branche meeloopt, weet je zo langzamerhand wat klanten willen. Soms heb ik aan een half woord genoeg om de klant te adviseren.”
En dat kun je volgens de jonge ondernemer heel goed doen via chatkanalen en met verkopers die de nodige ervaring hebben opgebouwd.
De bestaande winkels in Lunteren en Huizen worden op termijn omgekat en de onlangs geopende vestiging in Rotterdam is al een voorbeeld van een nieuwe formule: “Het is een kleine showroom met vier bedden. Met behulp van grote schermen stel je je eigen bed samen en kies je je favoriete matras.” Er is zelfs een pillowbar, maar kussens in allerlei maten en soorten worden geëtaleerd.
Wolfswinkel oriënteert zich al voorzichtig op het buitenland, met name Duitsland en Vlaanderen. “In Vlaanderen verkopen we al, maar via onze Nederlandse webwinkel. Belgen accepteren dat, maar voor Duitsland zal dat niet gaan. Logistiek wordt een Duitse webwinkel nog wel een uitdaging.”
Vooralsnog concentreert de beddenketen zich nog op uitbreiding in Nederland. Om binnen 48 uur te kunnen bezorgen door heel Nederland, vestigt Sleepfast een nieuw magazijn in Amersfoort, waar 8000 producten kunnen worden opgeslagen.
Concurrentie? Er zijn meerdere beddenfabrikanten met een B2C kanaal, maar Wolfwinkel verwacht daar niet veel van. “De klant heeft dan een beperkte keuze en krijgt geen onafhankelijk advies.”
De presentatie Alex Wolfswinkel van Sleepfast ligt niet te slapen is na registratie gratis te bekijken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond