Deel dit artikel
-

Emerce Retail: ‘Nederland geschikt voor Fashion Connect Store bonprix’

De Duitse fashion connect-winkel van Bonprix heeft een speciale onderscheiding gekregen tijdens de Store Of The Year Awards. De prijs erkent ‘uitzonderlijke strategieën’ die een echte meerwaarde bieden in vergelijking met klassieke winkelstraten. Directeur Rien Jansen vertelt vanuit Amsterdam over de strategie van de online retailer bij Emerce Retail.

bonprix, onderdeel van Otto, is een oud internationaal modebedrijf met hoofdkantoor in Hamburg. Het is de tweede kledingverkoper van Duitsland, hoewel niet vergelijkbaar met Zalando. bonprix heeft eigen labels en maandelijks nieuwe collecties.

Ooit verkocht bonprix via een papieren catalogus, en net als wehkamp werd tijdig de overstap naar online retail gemaakt. Nu is daar fysieke retail bijgekomen.

In 2019 werd Fashion Connect Store geopend aan de Hamburger Mönckebergstrasse. Veel van de storende factoren, zoals lange rijen voor de kassa en te kleine paskamers, gebrek aan aandacht van het personeel of slechte wifi, zijn in de Connect Store aangepakt.

Bonprix ziet de meerwaarde van omnichannel in de modesector, maar erkent dat winkels ook problemen hebben. “Je hoeft bij ons niet aan de kassa te betalen,” legt de Nederlandse in Hamburg gevestigde directeur Rien Jansen uit. “Je kunt ook met je smartphone betalen. Paskamers zijn met opzet ruim, zodat de echtgenoot of vriendin mee kan kijken.”

Voor de lancering de winkel is veel onderzoek gedaan naar andere winkelconcepten. Bonprix denkt dat retail zich zodanig ontwikkelt dat klanten meerdere opties, fysiek en online, willen benutten.” “Het gaat in de winkel om maximale beleving, comfort en entertainment, waarbij de smartphone een belangrijke rol speelt. We hebben de winkel niet volgehangen met kleding, via de smartphone maak je de keuze en krijg je een kleedkamer toegewezen.”

Er zijn nog geen concrete plannen om de winkel naar Nederland te halen. “Terwijl Nederland hier beter geschikt voor is dan een traditioneel retailland als Duitsland met zijn strenge data privacywetgeving.” Bonprix wil eerste ervaring opdoen met de winkel voordat de formule verder wordt uitgerold.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond