Deel dit artikel
-

Emerce Tech Live: de strijd om de VR headsets

Google werkt met HTC en Lenovo aan een VR headset die dankzij een nieuwe trackingtechnologie een meer natuurlijke ervaring moet gaan geven. Ook Facebook-dochter Oculus sleutelt aan hardware die ervoor moet zorgen dat beelden binnen scherper en natuurlijker worden weergegeven. Met de nieuwe techniek is het mogelijk om objecten die op de voorgrond staan naar voren te trekken.

Mogelijk volgen Google en Oculus start-up Avegant. Die liet een dezer dagen ook al een nieuw type headset met scherptediepte zien. Het belangrijkste voordeel van de toegepaste lichtveld-techniek is dat je naar keuze op verschillende dieptes kunt scherpstellen.

Daarmee barst de strijd om de VR brillen weer in alle hevigheid los. Op het VR Event van Emerce Tech Live (30 mei) zal de technologie die VR en zusje AR mogelijk maakt uitgebreid ter sprake komen.

De markt voor VR-headsets wordt momenteel verdeeld in smartphone headsets zoals Gear VR van Samsung en Googles Daydream View, en meer duurdere hedsets die via kabels aan een pc zijn gekoppeld, zoals de HTC Vive en Oculus Rift. Technisch gezien kan er nog veel verbeterd worden.

De markt voor VR headsets moet eigenlijk nog op gang komen. Zo zullen later dit jaar een hele reeks headsets verschijnen die draaien op het zogeheten mixed reality-platform van Microsoft. Asus, Intel en HP werken stuk voor stuk aan VR-brillen die werken op deze technologie van Microsoft. Deze brillen zijn geschikt voor augmented reality, waarbij virtuele objecten in een echte omgeving kunnen worden gepositioneerd.

Ondanks de beperkingen gaat de verkoop best goed. De vraag naar de Playstation VR van Sony is bijvoorbeeld al dermate groot dat het bedrijf heeft besloten om de productie op te schroeven.

Wereldwijd zouden er vorig jaar, zegt v3 UK, 12,2 miljoen VR headsets zijn verkocht. Volgend jaar moeten dat er al 25 miljoen zijn. Dat is dan wel inclusief goedkope kartonnen brilletjes die met een smartphone werken. De markt voor VR headsets is momenteel zo’n 78 miljard dollar waard.

De wereldwijde VR content markt is wel vele malen groter. Die zou kunnen groeien naar 41 miljard dollar in 2023 van 147 miljoen in 2015. De belangrijke stimulans komt niet verrassend van videogames.

Sprekers op het VR Event

Steye Hallema: story-designer en freelance regisseur voor Jaunt VR.

Claudia Zwitser (Nederlandse Spoorwegen): verzorgde marketingcommunicatie bij het Spoorwegmuseum.

Maarten Witteveen (Manus VR): medeoprichter en CTO van het in 2014 opgerichte Manus VR, waarbij de focust ligt op het mogelijk maken van natuurlijke handinteractie in virtual reality.

Amir-Esmaeil Bozorgzadeh (Virtuleap): een van de initiatiefnemers van ‘s werelds grootste WebVR Hackathon. Hij is daarnaast ook Tech Contributor voor VentureBeat en TechCrunch.

Thomas Husson (Forrester Research): geeft inzicht in de VR markt.

Martin de Ronde (Force Field): Martin is twintig jaar werkzaam in de videogames industrie.

Kris Smith (MediaMonks): digital veteran en innovator.

Het VR Event is een van de zes tracks op Emerce Tech Live! eind mei in de Beurs van Berlage. Kaarten hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond