Deel dit artikel
-

[Emerce TV] B-Living schuift online naar consumentenmarkt

Als fusiebedrijf in glas en textiel groeide interieurgroothandel B-Living via overnames naar de consumentenmarkt. Over een paar jaar verwacht het de helft van zijn omzet online te realiseren.

Die beweging is geen logisch, geëffend pad maar een van ondernemen en een gezonde blik op marktontwikkelingen. “B2B en B2C groeien naar elkaar toe, net als online en fysieke verkopen. Ze raken met elkaar verweven.”

Aan het woord is directeur Joris Coppes van B-Living als we hem voor Emerce TV spreken. Hij is een van de interviewgasten in de videocollectie Wholesale, waarvan alle video’s sinds donderdag beschikbaar zijn.

Toen Coppes het bedrijf Hakbijl Glass overnam in 2017 was het praktisch failliet. Hij besloot direct dat het oude model van offline business geen toekomst meeraad en vol in te zetten op online. In 2019 fuseerde hij met Blyco Textile Group, waarna nog een aantal B2C-gerichte overnames volgden. Dit bracht een steeds sterker oriëntatie op de eindconsument met zich mee.

“We investeren vooral in het optimaliseren van de ervaring van de klant”, zowel de zakelijke als de particuliere klant. Zakelijke klanten kunnen productinformatie, afbeeldingen, beschrijvingen en andere metadata naar hun eigen winkels doorschuiven. “Wij ontzorgen klanten ook, omdat we hen helpen crosssellen. Voor hen verandert er bij overnames niet veel, want aan de buitenkant blijft het hetzelfde.” Ze krijgen hooguit kans hun assortiment te verbreden of verdiepen.

“Retail heeft het lastig, de taart wordt kleiner. Het wordt belangrijker om te blijven investeren in andere businessmodellen. Bij ons is dat online. Het geeft direct feedback van je eindklant en houdt omzet en winst overeind voor groei.”

Over drie jaar wil Coppes de helft van zijn omzet realiseren via online kanalen. Dat gaat via de eigen webshops, API-koppelingen naar anderen platformen als Orderchamp en de B2C-tak als derde. “Dat kunnen eigen merksites zijn, maar bijvoorbeeld ook via Blokker.nl, direct aan eindklant.”

De ondernemer gaat in het vraaggesprek met presentator Glen Schrijvers verder over hybride werken, de rol van beurzen, accountmanagers, de herverdeling van reclamebudgetten en logistiek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond