[Emerce TV] ‘Fix je conversie, verbeter de checkout’
Veel kleine ingrepen aan de betaalpagina van webwinkels kunnen tot grote verbeteringen in de conversie resulteren. Martijn van Tongeren van Plug&Pay vertelt op Emerce TV hoe.
“Je verandert het betaalproces door alle afleiding eruit te halen. Als je afhakers verwijdert een aankoopargumenten toevoegt, kan de conversie met tientallen procent toenemen.”
Van Tongerens bedrijf Plug&Pay is nadrukkelijk geen PSP, maar eerder een marketingspecialist die zich toelegt op het einde van de funnel bij webwinkels. De betaalpagina in het bijzonder.
“Wat wij doen op de betaalpagina is het product nóg een keer verkopen.” Als een klant op het punt staat een item af te rekenen, toont die betreffende pagina nog een keer de productdetails in tekst en beeld, maar ook de voordelen, recensies en meldingen als iemand anders op dat moment hetzelfde item kocht. Dit zijn bekende praktijken uit neuromarketing die in dit stukje van e-commerce weinig worden toegepast.
“Bij kleine webshops met slechts enkele producten kun je per product een betaalpagina maken.” Elk item krijgt een optimale route tot en met en ook ná de kassa. Want Van Tongeren raadt zijn klanten aan om na de betaling nog een poging tot upsell te doen. Hetzij van een digitale dienst, hetzij via een kortingscode.
De reden voor deze hyperfocus op de checkout ligt in de hoge kosten van reclame. “Adverteren wordt duurder, leadprijzen ook. Het is moeilijker om rendabel te worden, dus je moet je conversie fixen. Je moet de rode loper voor je klant uitleggen. Dan heb je winstgevende funnel.”
In de praktijk van Plug&Pay blijken kassakoopjes goed te werken. Een min-advertentie in de checkout levert gemiddeld een conversie op van 25 procent.
In het interview met Roland Kroes voor Emerce TV geeft Van Tongeren een brede waaier praktische, ook geïllustreerde, tips om betaalpagina’s te verbeteren.
Zijn bedrijf handelt niet de financiële kant van de transactie af. Dat is Mollie. Hij bekijkt wel de mogelijkheid om meer PSP’s te integreren.
Het interview vindt plaats in het kader van de videocollectie ‘The Future of Payment 2024’. Deze verschijnt op donderdag 14 maart aanstaande.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond