Deel dit artikel
-

[Emerce TV] ‘Er gaat veel veranderen in checkout webwinkels’

“Leveranciers van betaalmethodes willen steeds meer gemak bieden in de checkout. Dat is gerelateerd aan hoe goed ze de klant kennen”. Arlette Broex schetst in een vraaggesprek met Emerce TV trends in digitale betalingen.

In het kader van Emerce’ nieuwe videocollectie ‘Future of Payment’ geeft ze samen met Gertjan Rösken, ook van Nieuwe Knikkers, haar visie op betaalontwikkelingen in fysieke en digitale retail.

Ze schetst onder meer: “Klanten van grote retailers hebben daar vaak wel een account, maar bij winkels waar ze weinig komen niet. Dan zie je dat de guest checkout belangrijker wordt. Het is dan fijn als de betaalmethode je adres en betaalvoorkeuren wel kent.”

Dit laatste is een terrein waar partijen bijvoorbeeld iDEAL, creditcardbedrijven, ook Klarna en zelfs PostNL innovaties in de markt proberen te zetten. Het komt erop neer, dat zij vanuit hun klantkennis betaal- en verzendinformatie delen met de webwinkels. Minder kliks, wel vertrouwen ondanks onbekendheid met de verkoper en daarom de perceptie van gemak en ontzorging.

“Voor de klant maakt dat allemaal niet zo veel uit. Alle betalingen gaan uiteindelijk van die ene bankrekening af.“

Gertjan Rösken vult aan: “Retailers moeten gewoon nieuwe dingen proberen. Je moet wel nadenken over de dynamiek in de winkel die ontstaat als je bijvoorbeeld een self checkout installeert. Voor klanten kan het lijken alsof die kassa dicht is, omdat er niemand staat. Maar dat is juist het idee van zo’n systeem.”

Broex: “Dynamiek in de winkel is belangrijk om te op letten. Ik bezocht zelf een winkel in Londen en daar werkten ze met mobiele penterminals. Dat kan gunstig zijn als het heel druk is, want je opent tijdelijk nieuwe kassapunten. Maar het kan ook voor meer chaos zorgen, want er ontstaat plotseling midden in de winkel een nieuwe rij.”

De reeks video-interviews en presentaties rondom ‘Future of Payment 2024’ gaat live op donderdag 14 maart.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond