Deel dit artikel
-

(Emerce TV) Hoe maak je deel uit van K-Wave?

“Zuid Koreanen komen vanuit een positie van oorlog en armoede, ze zijn enorm gedreven om er iets van te maken om vooruit te komen. Een veelgehoorde term in Zuid Korea is Pali Pali, wat staat voor versnellen.”

De in Nederland gevestigde Alvin Chan, senior brand design en marketing specialist, heeft de Zuid Koreaanse cultuur goed leren kennen toen hij voor Samsung werkte., naast Cheil Worldwide, Nike, G-Star Raw en TBWA. Chen is onder meer de Nederlandse voorzitter van de designorganisatie Alliance Graphique Internationale (a-g-i.org).

Chan is enthousiast over de gedrevenheid van Zuid Koreaanse cultuur. “Ze willen in alles de eerste en beste zijn. Je hebt er academies waar popsterren worden opgeleid in een bijna militaire discipline. Dat heeft ook nadelen, want Zuid Koreanen werken zo hard dat ze soms dagen niet slapen,” vertelt hij in de Videocollectie EDAY.

Typerend was de reactie op de coronapandemie. “Nederlanders maken zich druk over de maatregelen, maar Zuid Koreanen niet: binnen een dag hebben ze allemaal een masker om en laten ze zich vaccineren.”

Die alles-of-niets mentaliteit ontbreekt bij Nederlanders, signaleert Chen. “Wij hoeven niet niet altijd te winnen.”

De Zuid Koreaanse cultuur is ook hiërarchisch, maar daarbinnen kun je volgens Chen als buitenstaander best je positie vinden. “Als je hun vertrouwen eenmaal hebt gewonnen, is dat blijvend.”

De video met Alvin Chan is hier te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond