Deel dit artikel
-

Emerce TV: ‘Ik leer mensen parfum online begrijpen’

Sophie van Balen, bedenker en eigenaar van parfummerk mmoire, ging zonder het te weten een uitdaging aan waar grote concerns over struikelen. Een offline experience-product online verkopen.

Storytelling bleek de sleutel tot succes te zijn. Mmoire ligt ondertussen in negentien fysieke winkels in Nederland en daarbuiten. De onderneemster wil haar bereik eerst uitbreiden alvorens haar assortiment uit te breiden.

Aan Emerce TV vertelt Sophie van Balen hoe ze tijdens haar studie de parfum bedacht en door complimentjes op straat toetrad tot een miljardenindustrie. Het interview is onderdeel van de videocollectie Retail.

“Parfum is een experienceproduct. Dat houdt in dat mensen het echt moeten ervaren. Dat maakt het interessant, omdat het een offline product is dat je online wilt wegzetten. In die zin was storytelling al heel snel belangrijk.”

“De lancering heb ik bijvoorbeeld met een crowdfundingtraject gedaan. Daar heb ik snel storytelling aan toegevoegd met een film, om het gevoel over te brengen. Geur is iets onwennigs, dus het is belangrijk om op het gevoel in te spelen. Mensen moeten eraan kunnen relateren.”

Mmoire en Van Balen zijn eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille. Het merk is de persoon en de persoon is het merk. Dat leverde haar bijvoorbeeld de verkooplocaties in de fysieke retail op. “Dat ging vrij snel. Ik ging bij winkels naar binnen om de medewerkers daar mijn parfum te laten ruiken. Ze waren enthousiast en gaven al snel e-mailadressen.”

De hack om online bezoekers van mmoire.com een offline klant te maken, ligt in de samplingstrategie. In haar webshop verkoopt ze samples, ze verstrekt vouchers om de parfum in winkels te verkopen en werkt bijvoorbeeld selectief samen “met influencers die ik belangrijk vind voor het merk.” Dat waren geen betaalde samenwerkingen. “Het werkt als de influenceer uitlegt hoe ze de parfum ervaart. Ik zie het bezoek aan de site en de bestellingen stijgen als iemand met veel invloed iets post over mmoire.”

Voor de nabije toekomst richt Van Balen zich eerst op het uitbouwen van haar merk. ”Het moet als niche kwaliteitsproduct bekend worden. Pas daarna wil ik nadenken over uitbreiden naar andere producten.”

Deel dit bericht

1 Reacties

Sophie - SoDa Fashion

Slim concept, leuk bedacht!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond