Deel dit artikel
-

(Emerce TV) IKEA opent eerste Plan & Order Point

In Leeuwarden opent in september het eerste IKEA Plan & Order Point. In deze kleinste IKEA vestiging van Nederland kunnen bezoekers wooninspiratie opdoen in een typische IKEA showroom. Samen met IKEA medewerkers kunnen zij vervolgens ontwerpen maken voor verschillende ruimtes in huis en complexere bestellingen plaatsen. Ook is er een selectie woonaccessoires te koop. “We willen de klant persoonlijker benaderen,” zegt Annemarieke Jansen van IKEA in de videocollectie Customer Experience.

De toevoeging van het Plan & Order Point aan de dertien Nederlandse vestigingen is onderdeel van de voortdurende transformatie van IKEA. Het Zweedse woonwarenhuis wil de toegankelijkheid vergroten met bestaande en nieuwe winkelkanalen, zodat klanten kunnen winkelen waar en wanneer ze willen.

De nieuwe IKEA locatie biedt 650 vierkante meter aan wooninspiratie. Dat is een stuk compacter dan de huidige IKEA winkels in Nederland, die elk zo’n 25.000 vierkante meter beslaan. Bezoekers kunnen zich laten inspireren in de showroom en worden in het Plan & Order Point voor keukens, kledingkasten en opbergsystemen geholpen door gespecialiseerde IKEA medewerkers.

De nieuwe Plan & Order-formule maakt onderdeel uit van de uitbreidingsinvesteringen van IKEA die gericht zijn op fysieke contactpunten, het verbeteren en vernieuwen van de klantervaringen en het voorzien in de toenemende vraag naar leveringen aan huis. Het woonwarenhuis investeert in Nederland onder andere flink in verbeterde verzend- en bezorgdiensten en Pick-up Points worden steeds efficiënter. IKEA heeft de ambitie om de komende jaren meer Plan & Order Points in Nederland te openen.

IKEA is een van de grootste fysieke en digitale woonwarenhuizen ter wereld. Ook de Nederlandse tak doet er dagelijks alles aan om klanten optimaal te informeren, inspireren en servicen over tal van platformen en kanalen. En dat zowel offline als online.

Het bedrijf heeft nog veel in petto de komende maanden beide groepen klanten te bedienen. De winkelklant kan straks met een Kompas functie beter navigeren door de ‘blauwe dozen’, zoals Jansen het formuleert. Met 22 miljoen bezoekers per jaar mag de fysieke ervaring niet ontbreken. Voor de online klant worden ophaalpunten geopend, waar je buiten de winkeltijden je bestelde bank kunt ophalen. Dat hoeft niet per definitie een IKEA winkel te zijn.

Via sociale media weet IKEA andere klanten te bereiken. “We doen liveshopping rond thema’s als verlichting”.

De video De beproefde klantfocus van IKEA Nederland is na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

1 Reacties

Jan Draaijer

Wij hebben een aantal jaren op La Palma (canarische eilanden) gewoond. Daar hadden ze al een vergelijkbaar concept. De grote winkel stond op Tenerife.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond