[Emerce TV] Het meesterwerk van Jumbo-Visma

Toen de Nederlandse wielerploeg supermarkt Jumbo naast Visma als sponsor binnenhaalde, moeten ze zich niet gerealiseerd hebben dat er een probleem zou ontstaan bij de organisatie van de Tour de France. Die was niet erg gecharmeerd van de gele shirts waarin de wielerploeg zich had gestoken. “Er werd ons vriendelijk verzocht een ander shirt aan te trekken vanwege de gelijkenissen met de Gele Trui,’ zegt Jasper Saeijs, Marketing Manager, Team Jumbo-Visma, bij Emerce TV.
Hij is een van de gasten van Emerce TV Digital Sport, een serie video’s over sportsponsoring die vanaf 08.00 bekeken kunnen worden.
In samenwerking met digitaal creatief bureau TDE werd voor het t-shirt inspiratie gevonden in de Hollandse meesters, die ook eindeloos schaafden aan hun meesterwerken. Het resultaat was een door kunstmatige intelligentie gecreëerd shirt, gebaseerd op de werken van Rembrandt, Van Gogh en Vermeer: The Masterpiece.
Ook partners als Jumbo, Skoda en Shimano haakten aan op de thematiek met eigen campagnes. Toen het team eenmaal met het shirt in de Tour verscheen en op ongekende wijze successen behaalde, werd The Masterpiece een begrip en het shirt werd een wereldwijd symbool voor het sportieve succes van de ploeg.
Bij de jaarlijkse uitreiking van de European Sponsorship Association Awards in Londen is The Masterpiece campagne van Team Jumbo-Visma, AGU en digitaal creatief bureau TDE dan ook in prijzen gevallen. De ESA Awards zijn de prestigieuze prijs voor de beste campagnes die het hele spectrum van sponsordisciplines bestrijken.
De jury van de ESA sprak vol lof over The Masterpiece: ‘Een creatief en krachtig idee, dat een probleem omzet in een kans en belangrijke PR genereert. Door de trots van het publiek op het nationale erfgoed te richten, werden de resultaten qua verwachtingen overtroffen’. De juryleden vonden het bovendien mooi hoe het idee werd opgepikt door andere teamsponsors, waardoor de campagne verder werd versterkt.
En niet onbelangrijk: de wielerploeg had gelijk ook een nieuwe inkomstenbron: Merchadise verkopen. Fans van Jumbo-Visma kunnen ook zelf rondfietsen met het tricot om de schouders. ‘The Masterpiece’ is, inclusief bedrukking met de eigen naam en een eigen nummer, te bestellen op de site van de Nederlandse ploeg.
95 procent van de inkomsten van Jumbo-Visma komt van sponsors. “Dat zijn landurige contracten voor onbepaalde tijd, maar je maakt je op die manier ook erg afhankelijk van derden.” vertelt Saeijs. “We wilden met eigen verdienmodellen op eigen benen komen te staan.”
Jumbo-Visma lanceerde een businessclub voor het midden- en kleinbedrijf zodat ook ondernemingen met een kleine portemonnee terecht kunnen bij de sportclub. Er wordt gewerkt aan een fanlidmaatschap en er zijn eigen documentaires gemaakt voor Netflix en Prime Video.
De video Het meesterwerk van Jumbo-Visma kan na registratie gratis worden bekeken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond