Deel dit artikel
-

(Emerce TV): Prins Petfoods stelt dierenprofielen centraal

Binnen de wereld van diervoeding is een omnichannellandschap niet meer weg te denken. De consument switcht steeds vaker tussen kanalen om niet alleen een product voor hun geliefde huisdier te kopen, maar ook om informatie voor en over hun huisdier te weten te komen.

Wie niet beter weet, ziet bij Prins Petfoods, een Nederlands familiebedrijf dat in 1963 is opgericht, een scala aan mogelijkheden voor het vergaren, analyseren en sturen op basis van consumentendata. Maar zo rechtlijnig is het niet. Want niet het baasje, maar het huisdier is de hoofdpersoon. Een huisdier surft alleen niet online, kent geen (digitale) klantreis, geeft geen feedback op klantenservice en laat al helemaal geen reviews achter bij een voedingsproduct.

Marlou Mulders van Prins Petfoods legt in de videoserie Customer Data uit hoe haar bedrijf dit probleem oplost. “Vijf jaar geleden hebben we de marketingstrategie omgegooid,” vertelt ze. “We hebben toen niet de klantdata, maar de dierprofielen als uitgangspunt genomen voor een gepersonaliseerde aanpak.” Voordien onderscheidde Prins de gemakskoper, fan van het merk, de kwaliteitkoper die alles weet van de voeding en de prijskoper. Dat onderscheid speelt nog altijd een rol bij de marketing, maar belangrijker is de levensfase waarin het dier zit.

De consument tijdens iedere levensfase van hond of kat centraal stellen en producten, adviezen en inspiratie bieden voor een optimaal dierenwelzijn, was immers al de strategie van Prins sinds de jaren tachtig. “Prins geeft telefonische adviezen over bijvoorbeeld het afvallen van honden en katten, op deze manier kun je veel gegevens verzamelen.”

Mulders erkent dat op deze wijze niet van alle klanten gegevens te verzamelen zijn, en dat daar nog een uitdaging ligt. Daarnaast wordt nog heel erg gestuurd op fysieke verkoop. De webshop vormt maar een bescheiden deel van de omzet.

De video De data-spagaat in de business van diervoeding is na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond