Deel dit artikel
-

(Emerce TV): Volvo deelt testresultaten met concurrenten

Volvo deelt zijn testresultaten met andere fabrikanten. Dat vertelt datamanager Bas van den Bouwhuijsen van de videocollectie Customer Data. “Wij zijn daar uniek in, omdat we denken dat we met zijn allen de veiligheid kunnen verbeteren.”

Het aantal datapunten in de autobranche neemt met de dag toe. Naast het dealernetwerk, leasepartners en online verkoop wordt de auto zelf steeds meer een waardevolle databron.

Hoe houd je dan nog het overzicht wat betreft klantdata? Wat betekent dit voor de datakwaliteit? En hoe richt je dit alles technisch in wetende dat in-car-data in de komende jaren een vlucht zal nemen?

“Er komt steeds meer data beschikbaar, maar wij kijken in eerste instantie naar veiligheid,” zegt Van den Bouwhuijsen van Volvo. Zo communiceren klanten via een app over periodiek onderhoud en andere zaken. “Klanten laten steeds meer data achter en je monitort ook steeds meer.”

Het delen van testresultaten klinkt commercieel niet handig, geeft Van den Bouwhuijsen, maar “klanten waarderen het als je veiligheid voor winstmaken zet.”

Volvo werkt in Nederland met een kleine 80 dealers, die het contact met de klant onderhouden. “Dat is het grote verschil met Chinese nieuwkomers, die dat niet hebben. Wij hebben veel meer inzicht in klantdata. En klanten willen nog altijd graag een testrit maken.”

En het is de bedoeling dat de dealers hun data zoveel mogelijk gaan delen met de fabrikant. “De uitdaging is dat we hebben te maken met verouderde systemen, of met verschillen qua databases. Zelf werken we met Salesforce. Maar dat is per land verschillend. Toch denken we meerwaarde te kunnen bieden door klantdata zoveel mogelijk samen te brengen.”

De video Nieuwe auto’s bevatten een schat aan datapunten. Waar gaan al deze data heen? is na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond