Deel dit artikel
-

[Emerce TV] ‘Voorkom de death spiral van kortingsacties’

“Overal in je winkel korting geven is geen strategie en helemaal niet omdat de concurrent het ook doet”, Sam Panzer van Talon.One is duidelijk: ga slim om met kortingsacties.

Zijn oproep aan webwinkeliers komt op een gevoelig moment, omdat deze groep juist druk bezig is met voorbereidingen voor Black Friday en de weken daarna. Panzer impliceert in een interview met Emerce TV voor de videoreeks E-commerce juist behoedzaam met kortingen om te gaan.

“Je kunt verslaafd raken aan discounts om verkeer te trekken. Winkels, merken en klanten willen uiteindelijk niet meer zonder en dat is een race naar de bodem. Immers, men verwácht kortingen en past zijn winkelgedrag daarop aan. Eigenlijk moeten promoties win-win zijn.”

De interviewgast van het Berlijnse bedrijf Talon.one vertelt in dit interview dat de oplossing ligt in slim rekenen. “Haalt eerst de nutteloze promoties weg. Dat zijn lege calorieën. Je hebt er niets aan behalve even een goed gevoel. Stop ook met verlieslatende klanten.”

Vervolgens moeten winkels merk- en kantdoelen bepalen en daarbij merkbouwende promoties optuigen.

“Maak een datawensenlijstje op grond van welke informatie je nodig hebt om de waarde van een klant te bepalen. Daarmee kun je vervolgens promoties bepalen.” Een zeer winstgevende klant mag je meer verwennen dan een bleeder.

“Als je promoties doet, doe het dan om meer verschillende artikelen in het mandje te krijgen. En experimenteer. Verlaag je kortingen en kijk wat er gebeurt. Weg met de lege calorieën.”

*) De videoreeks E-commerce gaat volgende week donderdag 26 september live op Emerce TV.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond