Deel dit artikel
-

Endeit Capital investeert in location-based-advertising

Endeit Capital neemt een belang in het Engelse bedrijf Blis. De specialist in location-based-advertising trekt in een nieuwe financieringsronde 25 miljoen dollar aan.

De Nederlandse investeerder participeert samen met Beringea US en Unilever Ventures in Blis. Silicon Valley Bank stelt een krediet ter beschikking waarmee de startup zijn groei kan faciliteren zonder eigendom weg te ruilen.

Een van de directieleden, Harry Dewhirst, ooit oprichter van amobee, verhuist naar New York. Van daaruit gaat hij met een deel van het nieuw aangetrokken groeigeld de Amerikaanse markt ontginnen. Daarnaast zal het Engelse team werken aan het sluiten van meer deals met uitgevers en retailers.

Voor investeerders is Blis wellicht een startup, maar operationeel voldoet het niet helemaal aan die definitie. De onderneming bestaat sinds 2004. In het begin richtte het zich voornamelijk op slimme targeting voor reclamedoeleinden. In de loop van de tijd ontwikkelde zich dat in ‘ondersteunen van locatiegebaseerd adverteren’.

In 2011 werd de eerste grote financieringsronde afgesloten en werd twee miljoen dollar opgehaald. De huidige ronde, waarin Endeit ook participeert, wordt gebruikt om de bewezen technologie internationaal op te schalen. De onderneming is reeds actief op vijftig markten en werkt vanuit acht kantoren. Er zullen meer mensen worden aangenomen om de groei in de volgende versnelling te brengen.

Blis is winstgevend, maar verdere financiële specificaties geven de partijen niet.

Blis claimt dat het ’s werelds grootste, geanonimiseerde locatiedatabase heeft. Locaties zijn ingedeeld in categorieën en typen publiek dat die gebieden doorgaans bezoekt. Wereldwijde agencies als WPP, Omnicom, Publicis, IPG en Dentsu zijn klant en via hen maken bedrijven als Airbnb, Sony, Jaguar en B&O gebruik van het adverteerplatform.

Het technologiebedrijf uit Londen helpt merken, mediabureaus en uitgevers om de locatie van telefoons en tablets te bepalen. Vervolgens wordt naar passende reclameberichten gezocht. Daarbij wordt niet geput uit ad exchanges, maar bijvoorbeeld uit SDK-relaties met appbouwers, uitgevers en retailers. McDonalds, bijvoorbeeld, kan tot op enkele meters nauwkeurig zien dat een gebruiker op de Wifi van een restaurant zit. Via die link kan gericht reclame wordt vertoond. Dat kan op het moment zelf, maar die gebruiker kan ook enkele dagen later op een andere locatie McDonalds-berichten worden getoond.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond