Deel dit artikel
-

Eneco lanceert chatbot in Facebook Messenger

Eneco gaat, naar eigen zeggen als eerste energieleverancier in Nederland, de dialoog aan met klanten door middel van een intelligente chatbot in Facebook Messenger.

Eneco-klanten kunnen hun jaarlijkse meterstanden doorgeven en krijgen in veel gevallen direct inzicht in hun jaarnota voor stroom en gas. De chatbot is ontwikkeld in samenwerking met digitaal bureau Colours en is vanaf vandaag actief op een speciale Eneco chatbot Facebookpagina.

Maandelijks ontvangen tienduizenden klanten van Eneco een e-mail met de vraag om hun meterstanden door te geven. Voortaan hoeven klanten alleen maar door te klikken naar de chatbot in Messenger. In een dialoog met de chatbot geeft de klant heel eenvoudig de meterstanden door en wordt het proces een stuk laagdrempeliger.

Het doel is om de chatbot in de toekomst verder te ontwikkelen met behulp van kunstmatige intelligentie, waardoor er een echte dialoog kan worden gevoerd, zegt Joos Luteijn, Manager Digital bij Eneco.

Chatbots zijn volgens Luteijn het begin van een nieuw internet. Als vervolgstap ziet hij een uitbreiding naar platformen als Siri van Apple of WhatsApp.

Accepteer analytische cookies en tracking cookies om deze video te bekijken.

Deel dit bericht

3 Reacties

Daan

Persoonlijk zie ik niet zo zeer een plus in het doorgeven van meterstanden via een chatbot. Via de website is dat toch veel eenvoudiger en flexibeler?

Thomas

@Daan, waarom? Website moet je telkens inloggen, vergeet vaak m’n wachtwoord bij dit soort dingen

Josse

@Daan, en je hoeft er niet meer aan te denken omdat je de berichten ontvangt alsof het van een vriend komt. De relatie is dus op een heel ander niveau.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond