Deel dit artikel
-

Ook Eneco en Essent aan de slag met Google Assistent

Ook energiebedrijven Essent en Eneco hebben de Nederlandstalige Google Assistent omarmd. Naast de temperatuur regelen kunnen bijvoorbeeld Eneco-klanten voortaan al pratend de meterstanden doorgeven.

Als launching partner ontwikkelde Eneco een toepassing waardoor gebruikers onder andere met de slimme thermostaat Toon kunnen praten. De verwarming zetten zij voortaan simpelweg een graad lager met woorden als: ‘Oké Google, zet mijn Toon een graadje lager’ en ook de meterstanden geef je gemakkelijk door met spraaktechnologie (in het geval er geen slimme meter is).

Naast inzicht in energieverbruik kunnen Essent klanten met zonnepanelen de Assistent via spraak vragen wat de opbrengst van hun zonnepanelen is en of het termijnbedrag nog voldoet. In de toekomst is de Google Assistent een adviseur die proactief helpt bij alle energie gerelateerde zaken.

Essent deed de eerste ervaringen op tijdens Google Codelab, een tweedaags evenement van Google, waaraan diverse bedrijven deelnamen om kennis te maken met de mogelijkheden van de Google Assistent. Tijdens dit evenement werden de eerste concepten ontwikkeld en ervaringen uitgewisseld met andere bedrijven. Naar aanleiding van het Google Codelab besloot Essent om de concepten ook daadwerkelijk toe te passen in haar Thuis app.

Essent werkt nu al aan nieuwe toepassingen. Straks kunnen klanten de Google Assistent vragen of je dak geschikt is voor zonnepanelen of kun je een klus inplannen met de Essent klusdienst ‘Zo Opgelost’, waarmee je diverse klussen aan huis kunt reserveren.

Taco van den Elskamp, Customer Digital Lead bij Eneco, verwacht veel van spraaktechnologie. ‘In de Verenigde Staten is spraaktechnologie via apparaten als Google Home en Amazon Echo al groot; daar zijn al miljoenen van dit soort slimme apparaten verkocht. De verwachting is dat deze trend op korte termijn ook naar Nederland overslaat.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond