Deel dit artikel
-

Ervaren digital professionals starten nieuw agency

Zeven oud-medewerkers van digital agencies als Mirabeau en INFO beginnen samen een nieuw bedrijf: fresk.digital. “We gaan de fase in die ná digitale transformatie komt”, aldus eens van de oprichters Cyrille Rentier.

“Na jaren van digitale transformatie zit digital in de kern van de meeste bedrijven. Toch lijken veel organisaties in de transformatie te zijn blijven hangen, in plaats van het resultaat van de transformatie daadwerkelijk slim te benutten”, zegt de ondernemer tegen deze uitgave. “Met – wat wij noemen – digital sensemaking zetten we de logische volgende stap, door met een combinatie van bewezen ontwerp- en ontwikkelprocessen en het slim inzetten van data op een mensgeoriënteerde manier.”

Fresk.digital werkt voor bekende corporates, zoals NS, maar ook veelbelovende scale-ups. Die mix wordt bewust van meet af aan al gekozen.

De pijlers waarop het achtkoppige team is gebouwd zijn strategie vanuit service design, moderne softwaredelivery (gefaseerd uitrollen met focus op waardecreatie) en kennis van architectuur van backends. Deze combinatie brengt het bedrijf bij opdrachtgevers direct op strategisch niveau aan tafel. Het feit dat de compagnons elkaar al jaren kennen, zorgt voor efficiënte samenwerking.

Het bureau is opgericht in februari 2022 door Arjan Verus, Cyrille Rentier, Lisa Victorian, Paul Versteeg, Piet Scheeren, Remmert Stipdonk en Stefan Mirck. Er is een hoofdkantoor, gevestigd aan het Kraanspoor in Amsterdam Noord, maar het bedrijf opereert voornamelijk vanuit het homeshoringprincipe waarbij flexibiliteit de kern is.

Deel dit bericht

6 Reacties

Inge Keizer - Service Design College

Een leuk initiatief! Maar toch wel verbazingwekkend dat een modern, nieuw bedrijf dat als statement heeft ‘human-centred everything’ het nog steeds aandurft om op de achterhaalde leest geschoeid, een oprichters team van primair mannen te hebben. Slechts 1 dame. Op de website staat (uit schaamte?) als derde in rij ook een dame, maar zij is geen oprichter. Hoe kan het dat zelfs nieuwe generaties start-ups niet gaan voor een meer divers team?
Uiteraard zit er op diverse wijzen diversiteit tussen deze 7 oprichters, maar op het gebied van man/vrouw lijkt deze ver te zoeken. Ik ben benieuwd naar de redenen. Wellicht het bekende “we konden ze niet vinden” of “wij kennen ze niet”? Uiteraard zal deze enige dame in kwestie geen ‘excuustruus’ zijn, maar het lijkt er door deze scheefdeling, helaas, wel op. Nog typerender zou zijn als zij zich gaat richten op HR, cultuur & operations (wat bij old-school agencies vaak door een vrouw wordt ingevuld) in plaats van strategie of business. Ik, als vrouw zijnde, had deze positie op basis van deze verdeling vermoedelijk gewijgerd. En was iig hierover in gesprek gegaan. Het zou leuk zijn om van de oprichters een reactie te ontvangen en hierover van gedachten te wisselen. Ben benieuwd!

Lisa Victorian - fresk.digital

Beste Inge,

Dank voor je reactie. We kennen elkaar nog niet persoonlijk, wellicht draagt dat ook bij aan de inhoud van jouw reactie en dat mag.

Je bent in ieder geval van harte welkom voor een kop koffie, zodat je een beeld kunt krijgen van fresk.digital, hoe we tot stand zijn gekomen, onze samenstelling en visie.

Je kunt me bereiken via lisa@fresk.digital. Ik hoor graag van je!

Groet, Lisa Victorian – verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en strategie van fresk.digital.

Dim

Ik moet wel een beetje gniffelen om al die turbo termen……..

Sjoerd

Man man man (sorry niet diverse genoeg natuurlijk) Inge. Hoe klein is je wereld wanneer het enige wat je kunt bedenken bij een artikel op Emerce ‘niet divers genoeg want meer man dan vrouw!’

Inge Keizer

Fijn dat mijn bericht stof doet opwaaien. @lisa: ik mail je vandaag! En wat betreft de grootte van mijn wereld: binnen service design (en veel andere design disciplines) is vanuit systemisch denken, de man/vrouw verhouding binnen teams, en zeker boards, geen klein bier, maar een oud patroon met vele en diepe lagen. Het is niet alleen interessant om je daarin te verdiepen maar ook om te onderzoeken waar je staat als (design) expert in dit complexe, gelaagde systeem (systemic design, systems thinking). En mocht je visueel zijn ingesteld: zoek eens op groepsfoto’s van board members in de afgelopen decennia. Zeer interessant!

Sjoerd

Nogmaals, waar kun je je druk om maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond