EU: Booking.com poortwachter en moet aan strenge regels voldoen
De Europese Commissie heeft Booking.com aangewezen als poortwachter, oftewel een bedrijf met dusdanig veel marktmacht dat het moet voldoen aan strikte EU-verplichtingen.
De Digital Markets Act is een van de strengste regelgevingen gericht is op de marktdominantie van techgiganten. Het gaat om bedrijven met meer dan 45 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en 75 miljard euro aan marktkapitalisatie.
Booking.com heeft nu zes maanden de tijd om een gedetailleerd nalevingsrapport in te dienen, aldus de Commissie. Sommige DMA-regels zijn echter met onmiddellijke ingang van toepassing, met name de verplichting om de Commissie op de hoogte te stellen van elke voorgenomen concentratie in de digitale sector.
Tegelijk is de EU een onderzoek gestart naar de wettelijke status van het sociale medianetwerk X. De advertentie activiteiten van X en TikTok worden geen onderdeel van de EU Digital Markets Act (DMA).
ByteDance werd in juli vorig jaar bestempeld als poortwachter, maar TikTok heeft dat aangevochten aan het op één na hoogste hof van Europa.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond