Deel dit artikel
-

EU onderzoekt overname Fitbit door Google

De Europese Commissie gaat zoals verwacht een onderzoek instellen naar de overname van fitnesstrackermaker Fitbit door Google.

De belofte van Google om de gegevens van de fitnesstracker niet te gebruiken voor reclamedoeleinden heeft dus niet geholpen. De EU vindt de toezegging onvoldoende.

‘De gegevens die via door de pols gedragen draagbare apparaten worden verzameld, lijken in dit stadium van de beoordeling een belangrijk voordeel op de onlinereclamemarkten’, aldus de Commissie.

Voor Google is de overname essentieel om te kunnen concurreren op het gebied van slimme horloges en fitnesstrackers met Apple en Samsung.

Het eigen Wear OS systeem is tot nu toe niet echt aangeslagen. Anders dan bij smartphones (Pixel) en Chromebooks heeft Google nooit eigen fitnesstrackers en slimme horloges ontwikkeld.

De overname heeft reacties uitgelokt van privacyvoorvechters en consumentenorganisaties.

De Commissie zal uiterlijk op 9 december beslissen of zij de overname zal goedkeuren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond