EU stelt eisen aan fusie NielsenIQ en GfK

De geplande fusie tussen NielsenIQ en GfK, die in juli 2022 werd aangekondigd, kan alleen plaatsvinden als GfK zijn consumentenpanel verkoopt. Die voorwaarde stelt de Europese Commissie.
Beide bedrijven zijn zwaargewichten in marktgegevens en onderzoek. NielsenIQ analyseert verkoopgegevens voor consumptieproducten in 90 landen, terwijl GfK zich onder meer richt op technologie en kapitaalgoederen.
Volgens hoofdaandeelhouder Advent International, die NielsenIQ overnam, vullen de twee bedrijven elkaar heel goed aan. De fusie tussen beide bedrijven moet verdere groei mogelijk maken, zowel in hun traditionele klantensectoren als in nieuwe marktsegmenten.
Van de EU kan dit alleen als het consumentenpanel wordt verkocht, anders wordt de marktmacht te groot. GfK’s consumentenpanelbedrijf omvat 122.500 huishoudens en 1.800 retailers.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond