Deel dit artikel
-

EU-Consumentenbonden: ‘Facebook-abonnement is oneerlijk en agressief’

De Consumentenbond en achttien andere Europese consumentenorganisaties dienen een klacht in over Meta’s nieuwe reclamevrije abonnementen.

“De keuze tussen een gratis of betaalde variant van Instagram of Facebook is misleidend, oneerlijk en agressief”, aldus de bonden vanochtend in hun gezamenlijke verklaring.

Meta dwingt gebruikers van Facebook en Instagram te kiezen tussen een betaalde en een gratis variant. Gebruikers die kiezen voor de betaalde variant krijgen in ruil daarvoor geen persoonsgerichte advertenties meer te zien. Gebruikers die kiezen voor de gratis variant, krijgen dat juist wel. Bovendien gaan ze daarmee ook automatisch akkoord met de verwerking van hun gegevens.

Strikt genomen is het zo, dat Meta zijn gebruikers moet vragen of ze wel of niet profielinformatie willen afstaan voor reclamedoeleinden. Het probleem daarbij is, dat praktisch niemand dat wil. Hooguit tien procent, zo wordt aangenomen.

Het twistpunt is een een directe bedreiging van het financiële fundament onder Meta’s Europese activiteiten.

Begin deze week diende burgerrechtenorganisatie noyb een privacyklacht in bij de toezichthouder in Oostenrijk over exact dit onderwerp.

De Consumentenbond roept consumenten op hun stem te laten horen tegen de oneerlijke keuze van Meta. Dat kan door een petitie te ondertekenen.

Foto: whafotografiefotoart.com (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond