Deel dit artikel
-

Europa overweegt nieuwe belasting internetbedrijven

De Europese Commissie overweegt een nieuwe digitale belasting in het leven te roepen. Die moet de grootste internetbedrijven aanslaan in de landen waar hun klanten zitten en hoeveel reclame-omzet te daadwerkelijk realiseren.

Het gaat om een omzetbelastingtarief tussen de één en vijf procent, aldus het voorstel dat in handen is van Politico (PDF).

Het initiatief is een reactie op de huidige Europese belastingpraktijk van veel grote internetbedrijven. Zij richten hun organisatie en boekhouding zo in dat ze enkel winstbelasting hoeven te betalen in landen als Luxemburg of Ierland. Daar is de winstbelasting laag. De landen waar de honderden miljoenen gebruikers van de internetdiensten zitten, daar waar de waarde ontstaat, vangen geen enkele belastingcent.

Met een aanpak op Europees niveau, zo legt Het Financieele Dagblad uit, voorkomt de Commissie dat landen afzonderlijke belastingmaatregelen gaan nemen tegen giganten als Google en Facebook. Om het plan geaccepteerd te krijgen, moeten allen EU-lidstaten akkoord gaan. Het is de vraag of Luxemburg of Ierland daarin meegaan en onder welke voorwaarden.

Het plan raakt alle internetbedrijven met een mondiale omzet van minimaal 750 miljoen euro, waarvan minimaal tien à twintig miljoen in Europa wordt gerealiseerd. Daaronder vallen wel Airbnb, Facebook, Google, Instagram en Twitter, maar bijvoorbeeld niet Netflix en Spotify. Zij dragen immers al lokaal BTW af.

De opstellers van het advies zeggen dat de eventuele nieuwe richtlijn binnen de kaders van de OESO vallen.

Het plan geldt zowel voor bedrijven van buiten als binnen de EU.

Foto: European People’s Party (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond