Europa: webwinkels draaien niet op voor retourkosten
Het Europees Parlement heeft donderdag gestemd voor de richtlijn om het online consumentenrecht in Europa gelijk te trekken. Zorgpunt voor webwinkelorganisaties was de regel dat de verkopende partij zou moeten opdraaien voor de retourkosten. Deze kosten worden nu in de richtlijn neergelegd bij de consument. (meer…)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Martijn Hos/Thuiswinkel.org
Al met al tevreden. De richtlijn lijkt een goede balans te houden tussen belangen van webwinkels en de rechten voor consumenten.
De lobby heeft wat energie gekost, maar dan hebben webwinkels ook wat. De schatting van Thuiswinkel.org was dat verplichte levering en de retourzendkosten Europese webwinkels bij elkaar 8 miljard euro hadden gekost.
Spijtig dat er een retourzendtijd van 14 dagen is gekomen. Dit bovenop de 14 dagen herroepingstermijn. We hebben dit via diverse kanalen geprobeerd tegen te houden. Dat gaat ergens geld kosten:(
Nu nog zorgen dat de Nederland de richtlijn juist implementeert zonder nationale hobbies in de wetteksten, zoals bij de cookies wel het geval was.