Europa’s grootste techbeurs naar 200.000 bezoekers

Vandaag begint in Parijs de vierdaagse techbeurs Vivatech. De negende editie huisvest 165.000, twintigduizend bedrijven en drieduizend investeerders. President Macron komt vanmiddag hoogstpersoonlijk poolshoogte nemen.
De AI-president, want dat stempel mag hij wel krijgen, zal op het podium in gesprek gaan met oprichter Jensen Huang van NVIDIA en Mistral AI-CEO Arthur Mensch.
Ze bespreken de belangrijkste kansen voor Europa met de opkomst van kunstmatige intelligentie. In een tijd waarin het economische concurrentievermogen, de technologische soevereiniteit en de democratische waarden van Europa op het spel staan, bespreekt deze sessie mogelijkheden om investeringen te verhogen, de regelgeving aan te passen en de fragmentatie van de Europese markt aan te pakken.
Waar events als SXSW, The Web Summit, IFA, MWC, Dmexco en TNW Conference alle glans opgesmeerd krijgen, is Vivatech de plaats waar de echte reuzen op het podium zitten. Onder hen: Sarah Friar (CFO OpenAI), Fidji Simo (CEO Instacart), binnenkort co-CEO OpenAI), Yann LeCun (Chief AI Scientist Meta), Joe Tsai (mede-oprichter Alibaba), Mike Krieger (hoofd Product Anthropic, mede-oprichter Instagram) en mede-oprichter Tao Zhang van Manus AI.
CEO’s van Arianespace, LVMH, Github, Expedia, Shein, global partners van de big five of aansprekende oprichters. Ze lopen er tot en met zaterdag rond. En dat is nog meer een kleine greep uit de tientallen grote namen van het Franse en internationale zakenleven die acte de présence gaven. Soms gewoon als panellid in een forumdiscussie, soms in de schijnwerpers op het hoofdpodium.
VivaTech is een initiatief van reclamereus Publicis Group en de Franse zakenkrant Les Echos en groeit elk jaar nog in bezoekersaantallen.
Het Parijse event is opvallend internationaal georiënteerd. Toespraken zijn in het Engels, ook die van Franse sprekers, stands op de beurs zijn in het Engels en ook de medewerkers van het event zelf staan hun mannetje in een andere taal.
Gevestigde corporate namen lieten zich op de beursvloer duidelijk zien. Namen als SNCF, EDF, TF1, Accor, BNP Paribas, L’Oreal en Manpower stonden schouder aan schouder met techgiganten als Facebook en Google. De ‘gevestigde’ partijen toonden zich verrassend genoeg veel innovatiever dan de Amerikanen.
De corporates hadden grote stands waarop ze techstarters uit hun eigen industrie een podium gaven.
Viva ligt op drie uur treinrijden van Nederland. Vanuit Rotterdam gezien duurt een reis naar Groningen langer.
Er zijn dit jaar negen hoofdthema’s.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond