Deel dit artikel
-

Europeanen krijgen online Vergeet Mij-knop

De Europese Commissie stevent af op de volgende harde confrontatie met Amerikaanse webwinkels en bedrijven als Google en Facebook. Europese burgers krijgen namelijk het recht om álle informatie die die bedrijven over hen hebben met een druk op de knop te wissen.

Dat vloeit voort op de aanscherping van de regels die de online privacy van 450 miljoen Europeanen moet waarborgen. Eurocommissaris Viviane Reding hield gisteren een toespraak waarin ze de vier uitgangspunten van haar nieuwe beleid uit de doeken doet.

Het centrale punt waar het bij Reding om draait is: burgers moeten te allen tijde wie welke data over hen verzamelt met welk doel. Voorts moeten ze die data kunnen inzien en op verzoek eenvoudig kunnen verwijderen. Voor kinderen gelden strengere regels dan volwassen, waardoor ze bijvoorbeeld meer drempels krijgen om zich in te schrijven op sociale netwerken en profielensites.

Een van de concrete plannen is dat er een spreekwoordelijke Vergeet Mij-knop komt op alle websites die persoonsgegevens (helpen) verzamelen. Europeanen moeten volgens de Europese Commissie het expliciete recht hebben om al hun data te doen verwijderen. “Dat moet geen optie zijn, maar een recht. De bewijsplicht ligt bij degenen die de data verwerken. Ze moeten kunnen aantonen dat ze persoonsgegevens echt nodig hebben”.

Deze insteek zal directe consequenties hebben voor uitgevers en webwinkels die, bijvoorbeeld met cookies, data over hun bezoekers verzamelen. Ze moeten hun sites zo gaan inrichten dat bezoekers en klanten de over hen verzamelde data kunnen zien en laten verwijderen.

Bedrijven als Google en Facebook krijgen te maken met een extra complicatie. Reding: “De Europese privacystandaarden gelden ongeacht de locatie waar hun data worden verwerkt”. Google kan zich hierdoor niet meer verstoppen achter het argument dat het niet weet op welke fysieke servers gebruikersdata liggen opgeslagen. En Facebook zal zijn privacybeleid moeten gaan enten op de Europese regels, die strenger zijn dan de Amerikaanse privacyregels. Dat geldt niet enkel voor Facebook zelf maar ook de bedrijven die shops en andere commerciële diensten exploiteren op ‘s werelds grootste profielensite.

Eurocommissaris Reding hield haar toespraak om duidelijk aan de markt te geven. Momenteel bereiden haar ambtenaren de tekst voor de nieuwe privacyregels voor. Het voorstel wordt rond de zomer van 2011 gepresenteerd. Dat document wordt daarna ter discussie aangeboden aan het Europees Parlement en de Europese Raad, waarin de leiders van de 27 EU-lidstaten zijn verenigd.

Het duurt op zijn minst tot 2012 voordat het raamwerk met de nieuwe regels van kracht worden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jelle Plass

Goed initiatief! alleen is het wel afbreuk van de sociale media verspreiding.

Bertwin

Privacy dag op Emerce vandaag 🙂 http://tinyurl.com/4cjowe3
Dit initiatief an sich is zeker niet slecht, verre van! Het lijkt me een goede ontwikkeling dat consumenten betere mogelijkheden krijgen en daadwerkelijk over hun eigen gegevens gaan beschikken. Ik kan me voorstellen dat niet alle marketeers er in eerste instantie blij mee zullen zijn, maar volgens mij zullen de bedrijven / siteowners die de privacy van hun bezoekers echt respecteren hier uiteindelijk weinig last van hebben. Zolang je open, transparant en eerlijk bent (ja, daar zijn ze weer), verwacht ik niet dat veel consumenten op jouw site op die knop zullen klikken. Sterker nog, bedrijven die de privacy van consumenten respecteren zouden die opt-out nu al moeten bieden (ja inderdaad, bij O2mc bieden we een opt-out mogelijkheid 😉 )
Ben overigens wel erg benieuwd hoe Europa de controle en handhaving gaat regelen. Een wet maken is leuk, maar alle sites controleren op een wel of niet geplaatste Vergeet-Mij-Knop lijkt me een hele uidaging..

Sietse Broekema

Ik ben erg benieuwd wat dit voor ons in de praktijk gaat betekenen met een b2b site die voor 95% een productcatalogus functie heeft…
Afwachten maar!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond