Deel dit artikel
-

Europees crossborder e-commerce: 146 miljard in 2020

Internationaal werkende omnichannel retailers en webwinkels realiseerden vorig jaar een gezamenlijke crossborder omzet van 146 miljard euro. IKEA staat bovenaan.

Dat komt naar voren in de ‘Top 500 Cross-Border Retail Europe’ die Cross-Border Commerce Europe vandaag voor de derde keer publiceert.

De crossborder omzet, exclusief uitgaven aan reizen, steeg met 35 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is de helft meer dan de gemiddelde stijging van nationale e-commerceomzetten. Anders gezegd: men koopt al dan niet bewust vaker over de grens.

Ikea behoudt de leidende positie in deze derde editie van de ‘Top 500 Cross-Border Retail Europe’ met een totale omzet van 53,25 miljard euro. H&M Group staat als multichannel retailer met drie merken in de top tien en beklemtoont hiermee hun succesvolle online cross-border strategie.

H&M Group staat behalve met H&M ook met zijn merken Cos en &Other Stories in de Europese toplijst.

De top tien bestaat dit jaar enkel uit omnichannel retailers en ziet er als volgt uit:

1. IKEA
2. H&M
3. Pandora
4. Smyths Toys
5. LEGO
6. Nespresso
7. Expert
8. Cos
9. Swarovski
10. &Other Stories

Pure players en marktplaatsen als Zalando, Vivino, C&A, Zara en TomTom zijn uit de top tien gevallen.

De totale online B2C-omzet groeide in 2020 met 24 procent tot 573 miljard euro.

Het jaar 2020 is voor de hele retailsector in Europa aangrijpend geweest. Velen zetten toen pas noodgedwongen, mogelijk te laat, de eerste serieuze stappen op het gebied van e-commerce. Anderen versnelden geplande investeringen weer anderen, zoals Nike, profiteerden ronduit van hun aanhoudende digitale focus. Het lijkt erop dat retailers die tot die laatste groep behoren daarom nu hoog scoren in de internationale crossborder toplijst.

De opstellers van het rapport lijken dat te onderschrijven. “Omdat niet-essentiële winkels tijdens de lockdown sloten, wendden retailers zich massaal tot het internet, waarbij ze prioriteit gaven aan de uitbreiding van crossborder handel via online winkels. Omnichannel retailers zagen gemiddeld een stijging van 45 procent, zelfs plus 70 procent in kwartaal vier van 2020, in de online handel.”

Foto: Ignacio Bernal (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond