Deel dit artikel
-

Europees onderzoek naar advertentieafspraken tussen Google en Meta

De Europese Commissie start een onderzoek naar advertentie afspraken tussen Google en Meta (Facebook). Mogelijk zijn de afspraken in strijd met de Europese mededingingsregels.

Het onderzoek heeft betrekking op de zogeheten Jedi Blue-overeenkomst tussen de twee techgiganten uit 2018. Google was bang dat Facebook een eigen universeel advertentieveilingplatform zou opzetten en zou toen met Meta afspraken hebben gemaakt.

Afgesproken werd dat Meta tegen gunstigere tarieven advertenties kon inkopen bij Googles advertentieplatform.

Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Mededinging, suggereert dat de afspraak mogelijk in het nadeel van andere platformen heeft gewerkt.

Google zegt dat dergelijke advertentie-afspraken ook zijn gemaakt met andere platformen.

De Britse toezichthouder CMA was al een eigen onderzoek gestart naar de overeenkomst tussen de twee techbedrijven. De Europese Commissie en CMA gaan dan ook samenwerken bij het onderzoek.

Wanneer het onderzoek wordt afgerond is niet bekend gemaakt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond