Deel dit artikel
-

Europese adverteerders besteedden 69 miljard aan internetreclame (+6%)

In 2020 gaven adverteerders in Europa 69,4 miljard euro uit aan online reclame, 6,3 procent meer dan in 2019. In Nederland lag die groei de helft lager en het blijkt ook dat vergelijkbaar ontwikkelde landen aanmerkelijk meer online budget uitgaven.

Dat komt naar voren in het jaarlijkse AdEx-onderzoek van IAB Europe.

Digitale reclame is nu in 13 van de 28 landen goed voor minstens de helft van alle mediabestedingen.

De IAB-cijfers geven eindelijk een overkoepelende blik op hoe de Europese digitale reclamemarkt het eerste coronajaar is doorgekomen. Zo blijkt dat adverteerders redelijk land de hand op de knip hielden. Dat resulteerde erin dat er een harde knak zit in het gemiddelde groeipercentage over de afgelopen dertien jaar. Groeide de markt tot 2020 met 19,5 procent per jaar, blijkt dat in 2020 nog maar 6,3 procent.

Slechts twee landen dragen het beetje groei dat de digitale markt zag: Engeland en Duitsland, op enige afstand gevolgd door Turkije en Rusland.

In Nederland namen de digitale bestedingen met 4,1 procent toe tot 2,348 miljard euro. Dat is minder dan, bijvoorbeeld, Zweden (2,7 miljard) en Spanje (3,1 miljard).

Ook opvallend is dat in Nederland de gemiddelde besteding per hoofd van de bevolking uitkwam op 135,50 euro. Van de kleine, maar volwassen markten is Nederland een met afstand te kleinste. In Scandinavië en Zwitserland liggen de bestedingen bijna twee keer zo hoog. Verklaringen voor deze verschillen geeft IAB Europa niet.

De helft van de reclamebudgetten gaat naar Display-advertising (daaronder ook social en video) en de andere helft naar Search. De kruimels gaan naar rubrieksadvertentiesites, zoals Marktplaats.nl. In Nederland daalde de bestedingen in deze rubriek overigens met dertig procent.

Foto: Jeri Bailey (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond