Deel dit artikel
-

Europese consumentenbonden dienen klacht in tegen WhatsApp

WhatsApp valt zijn gebruikers lastig met steeds terugkerende berichten over het nieuwe privacybeleid. De Consumentenbond heeft samen met zeven andere Europese consumentenorganisaties en koepelorganisatie BEUC een klacht hierover ingediend.

De instanties melden zich bij de Europese Commissie en het Europese netwerk van consumentenautoriteiten met hun klacht. Sinds begin dit jaar bestookt WhatsApp zijn gebruikers met terugkerende, opdringerige meldingen om wijzigingen in de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid te accepteren.

Doen ze dat niet, zo klinkt de klacht, dan dreigt het bedrijf hen de toegang tot de dienst te ontzeggen. WhatsApp zelf spreekt dat tegen. “Er worden geen accounts of functies verwijderd uit WhatsApp naar aanleiding van deze update.”

Volgens de consumentenorganisaties zorgt de inhoud van de meldingen en herhaling voor onnodige druk op consumenten en belemmeren ze hun keuzevrijheid. Daarmee zijn ze in strijd met de Europese regels. Ook zijn de voorwaarden niet transparant en slecht te begrijpen, vooral als het gaat om de overdracht van persoonlijke gegevens aan Facebook en andere bedrijven. Hierdoor is het voor consumenten onmogelijk om te overzien wat de gevolgen voor hun privacy zijn als ze instemmen.

Het betreft een verandering in het privacybeleid die op 15 mei is ingegaan. Die maakt het voor Facebook mogelijk om accounts van WhatsApp en die van Facebook te koppelen en gezamenlijk te verwerken. Dat gaat tegen de belofte in, die Facebook deed bij de overname van de berichtendienst, dat het de privacyregels zou respecteren en WhatsApp op afstand zou houden.

Naast de Consumentenbond en koepelorganisatie BEUC nemen consumentenorganisaties uit Frankrijk, Griekenland (2x), Noorwegen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië aan de actie deel.

Foto door Daria Nepriakhina op Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond