Deel dit artikel
-

Europese consumentenbonden tegen Facebooks ondermijning van GDPR

Acht lokale consumentenbonden uit Europa vragen de privacywaakhond uit hun landen op te treden tegen Facebooks poging om de GPDR op grote schaal te ondermijnen.

Facebook en Instagram stellen honderden miljoenen Europeanen voor de illegale keuze om óf een abonnement te nemen óf reclame te accepteren als ze die Meta-diensten gebruiken. “Dat is een rookgordijn om het echte probleem, het illegaal verwerken van persoonsgegevens, te verbloemen, Dit loopt al sinds 2018.”, aldus de BEUC-koepel van de bonden.

Nederland is een van de landen die deelneemt aan de gecoördineerde actie.

“Ze dienen klachten in, omdat Meta zich niet aan de basisprincipes van de GDPR houdt. Bovendien beschikt het niet over de juridische basis om op omvangrijke schaal persoonsgegevens te verzamelen. De keuze”, ‘pay or consent’,”geeft de gebruiker geen vrije, geïnformeerde keuze.”

De BEUC-leden vragen de toezichthouders in hun respectievelijke landen om Meta te dwingen een valide digitale Ja/Nee-sticker in te voeren. Dat houdt in: wie dat wel wil, laat zijn data vastleggen en verwerken voor commerciële toepassen. Wie dat niet wil, moet daar van kunnen afzien maar wel Meta’s diensten gebruiken.

De Amerikaanse techreus zal juridisch zijn uiterste best doen om geen Ja/Nee-sticker te hoeven toepassen. Met persoonsgerichte reclame genereert het bedrijf namelijk een jaaromzet van 132 miljard dollar. Strenge toepassing van de Europese privacywet kan het concern vele miljarden euro’s omzetderving opleveren.

Meta is niet de enige die worstelt met het streng toepassen van de Europese privacyregels onder GDPR. Google weet maar niet de regie te krijgen over het uitfaseren van cookies als reclamevehikel in Chrome en bokst op tegen de Engelse toezichthouder CMA.

Foto: Edwards Sweed (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond