Deel dit artikel
-

Europese consumentenorganisaties dienen klacht in over TikTok

De Consumentenbond en 17 andere Europese consumentenorganisaties hebben samen een klacht ingediend tegen video-app TikTok. Volgens de organisaties misleidt het videoplatform zijn gebruikers, hanteert het onduidelijke en oneerlijke voorwaarden en beschermt het kinderen onvoldoende tegen advertenties en ongepaste inhoud.

TikTok kinderen en tieners worden onvoldoende beschermd tegen verborgen advertenties en mogelijk schadelijke inhoud van video’s, stellen de organisaties. Zo dagen populaire influencers hun vaak jonge volgers uit om content te creëren rondom specifieke producten. Maar voor de gebruikers die aan de uitdagingen meedoen, is meestal niet duidelijk dat dit een commercieel doel heeft en eigenlijk bedoeld is om te adverteren.

Het platform zou kinderen schaamteloos gebruiken als billboards en het laat na video’s af te schermen die ongeschikt zijn voor deze jonge doelgroep.

TikTok is ook niet duidelijk over welke gegevens het precies verzamelt en op welke manier het deze verwerkt. En de voorwaarden zijn al helemaal niet op zo’n manier geschreven dat een kind ze kan begrijpen.

De organisaties zijn ook niet te spreken over de voorwaarde die TikTok het recht geeft om zonder vergoeding video’s van gebruikers te hergebruiken, te verspreiden en te reproduceren. TikTok kan zich niet zomaar de rechten van gemaakte video’s toe-eigenen.

TikTok behoudt zich ook het recht voor om de wisselkoers van TikTokmunten tussentijds te wijzigen. Met die munten kunnen gebruikers cadeaus kopen voor beroemdheden. Door de wisselkoers aan te passen, kan TikTok financieel voordeel behalen.

De consumentenorganisaties dienden hun klacht via de Europese koepelorganisatie BEUC in bij de Europese Commissie en het Europese netwerk van toezichthouders CPC. Daar is onder andere de Autoriteit Consument & Markt bij aangesloten. Behalve de Consumentenbond namen ook organisaties uit België, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Noorwegen, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland aan de actie deel.

Deel dit bericht

1 Reactie

Blockchain killer

Het zou goed zijn om ook de adverteerder aan te pakken; beetje kinderen verleiden om hun zakgeld uit te geven aan hun onzin producten!

Vrije markt tot daar aan toe; maar er zijn grenzen zodra er kinderen in het spel komen wat mij betreft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond