Deel dit artikel
-

Europese internetreclame naar 42 miljard (+12%)

Adverteerders gaven in 2016 42 miljard euro uit aan online reclame. De groei wordt met name veroorzaakt door meer uitgaven aan mobiele display en mobiele search.

Bestedingen aan het mobiele kanaal groeiden in 2016 met meer dan vijftig procent, zo laten nieuwe cijfers van IAB Europe zien. Marktonderzoeker Daniel Knapp van IHS Markit publiceerde die zojuist op IAB Europes jaarcongres Interact, dit jaar gehouden in Amsterdam.

De twee grootste markten, Duitsland en Engeland, zijn samen goed voor de helft van de totale online mediabestedingen. Het Verenigd Koninkrijk is veruit de grootste markt, volgens kenners ook de meest vooruitstrevende, wat zich laat vertalen naar een totaal van online budgetten van 14,2 miljard euro. In Duitsland eindigde de teller eind 2016 op 5,9 miljard.

Nederland staat op de zesde plek. De zak digitaal reclamegeld was hier 1,7 miljard euro. Dat werd vorige maand al bekendgemaakt. De markten in Italië (2,3 miljard euro), Frankrijk (2,6 miljard) en Rusland (4,2 miljard) zijn groter dan Nederland.

De online reclamemarkt in Europa is in de afgelopen zes jaar verdubbeld, zo laten IAB Europes cijfers zien.

Foto: Per Gosche (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond