Deel dit artikel
-

Europese online bureaus organiseren zich

Morgen vindt de eerste bijeenkomst plaats van een groep Europese online advertising bureaus. De bijeenkomst, met de naam Lotta-Kucha, is een initiatief van het Nederlandse bureau Qi. Deelnemende bureaus behoren, aldus Qi, tot de meest creatieven en vooraanstaanden uit het land van herkomst.

Belangrijkste doel van de bijeenkomst is ‘elkaar wederzijds inspireren’, zegt Rogier Vijverberg van Qi. “Het is heel inspirerend om met vakgenoten ervaringen te delen en nieuwe ontwikkelingen te bediscussiëren.”

De bijeenkomst is de eerste in een reeks, verwacht Vijverberg. Hij hoopt dat de bureaus elkaar één of twee keer per jaar zullen treffen. Ook verdere samenwerking sluit hij niet uit. “Het zou mooi zijn als er concrete samenwerkingen uit voortvloeien, maar dat is niet het eerste doel. Het belangrijkste is om op eigen kracht, met hulp van elkaars kennis, iets neer te zetten.”

Deelnemende bureaus zijn Glue London (V.K.), Profero (V.K.), Achtung!(Nederland), Qi (Nederland) Farfar (Zweden), North Kingdom (Zweden), Duke-Interactive (Frankrijk), Atmosphere CPH (Denemarken), Herraizsoto (Spanje), Neue Digitale (Duitsland) en These Days (België).

Alle deelnemende bureaus zijn advertising bureaus en geen full service internet bureaus, zegt Vijverberg. De bureaus zijn allemaal (semi-)onafhankelijk, dus geen onderdeel van een bureau-netwerk. Het programma van de eerste bijeenkomst van Lotta-Kucha speelt zich deels in Amsterdam en deels in Rotterdam af, waar de deelnemers het middagprogramma van eDay bijwonen.

Het ontwikkelen van een gedeelde visie van de deelnemers behoort tot de mogelijkheden volgens Vijverberg. Ook om zich te onderscheiden van Amerikaanse partijen. “Internet is grenzeloos. In toenemende mate concurreren wij en onze klanten in de strijd om aandacht op internet met grote Amerikaanse campagnes met veelvoudig budget.” Hij verwijst naar de Cyberlions: “Alle winnaars zijn grootschalige producties, veelal uit de VS. Willen we in Europa niet achterblijven, dan moeten we ons gezamenlijk naar adverteerders meer laten gelden. Of juist zoeken naar meer creatief onderscheid.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond