Deel dit artikel
-

Europese online verkopen Nike: +60%

De maker van sportkleding Nike wordt steeds minder afhankelijk van wederverkopers. De eigen kanalen winnen met sprongen terrein. In Europa zag de fabrikant zijn digitale verkopen met 60% stijgen.

In China steeg de omzet in de drie maanden tot eind februari met 44 procent. Dat is af te leiden uit de kwartaalcijfers die het Amerikaanse bedrijf eind vorige week publiceerde.

Bijna de helft (45%) van de Europese winkels, zowel de eigen winkels als verkooppartners, moest twee maanden de deuren gesloten houden vanwege het coronavirus. Vandaag de dag is 65 procent van de zaken in Europa inmiddels weer open, maar wel op gezette uren of op andere manier met gelimiteerd bezoek.

Ondanks de slechte fysieke toegankelijkheid presenteert Nike keurige cijfers. De omzet daalde met maar drie procent tot 10,4 miljard dollar, maar de winst steeg met een klinkende 71 procent tot 1,4 miljard dollar. Dat heeft alles te maken met de digitale transitie die Nike afgelopen jaren heeft doorlopen en waar het nog steeds mee bezig is.

Het concern investeerde veel in het optuigen van eigen retailkanalen, zowel digitaal als fysiek. Zodoende is het minder afhankelijk van verkooppartners. Dat heeft als effect dat het minder verkoopkosten maakt, wat de winst weer ten goede komt.

De omzet bij Nike Direct, de term voor de eigen fysieke en digitale verkoopkanalen, steeg in het afgelopen kwartaal met zestig procent tot vier miljard dollar. Een kleine veertig procent van de omzet komt dus uit eigen kanalen, niet meer die van derden. Deze verhouding loopt naar verwachting verder op in de komende jaren.

De koers van het aandeel Nike is sinds de uitbraak van het coronavirus met 67 procent gestegen. Beleggers uiten zo hun vertrouwen in de marketing- en verkooptechnieken van het Amerikaanse concern.

Foto: Silvision (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Nadia Lombarts

vandaar dat het zo druk is….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond