Deel dit artikel
-

Ex-directeur Xs4all tekent tegen opheffen provider

Een ex-directeur van Xs4all, tevens oud-topmanager bij KPN, tekent de petitie tegen het opheffen van de provider. Doke Pelleboer: “Als KPN zich als premium merk wil positioneren ruimen ze juist de budgetmerken op, niet het topmerk.”

Pelleboer reageert op de plannen van KPN om de merken Telfort, Xs4all en Yes Telecom uit te faseren. Net als dertigduizend anderen tekende hij in de afgelopen dagen de petitie om de activiteiten en het merk van provider te behouden.

“Ik heb daar zeven jaar gezeten en tien directeuren boven me gehad. Om de zoveel jaar kwam de discussie weer terug over wat KPN met Xs4all zou moeten doen. Het leek een soort wetmatigheid. Ook nu hoor ik geen details bij het voornemen. Het is een schot uit de heup zonder enig houvast”, zegt hij in een reactie aan deze uitgave. “Ik kan het niet volgen.”

Pelleboer: “Je hoort enkel een marketingverhaal over merken, maar als je Xs4all opheft gooi je juist een premium product weg.” De provider is meer dan een merk. Zoals de talloze reacties op social media laten zien, voelen klanten een emotionele verbinding met de provider, mede vanwege het specialistische personeel, de keuze voor top hardware en diensten en – niet in het minst – het constant bewaken van de privacy van klanten.

De massale steunbetuiging aan de provider is niet te ontkennen door de top van het telecombedrijf. “Zulke onrust doet wel iets aan de directietafel. De reputatie en de betrouwbaarheid van KPN als premium leverancier wordt erdoor aangetast.”

Zijn voormalig woordvoerster Sjoera Nas: “KPN profileert zich als privacyvriendelijk maar daar zie ik niets van. Ze zouden ernaar moeten streven om het zo goed te doen als Xs4all qua privacy. Een voor Nederland zo belangrijk privacymerk als Xs4all opheffen kan niet anders dan met argumenten. KPN moet openheid geven.”

Het lijkt Pelleboer niet uitgesloten dat de ondernemingsraad of wellicht zelfs klanten van Xs4all KPN’s plan voorleggen aan de Ondernemingskamer [?]. “Je kunt het bedrijf niet zomaar sluiten zonder argumentatie.”

De initiatiefneemster van de petitie, Kirsten Verdel, is verrast door de massale support. “Je hoopt op tientallen of misschien honderden reacties. Maar dit had ik echt niet verwacht. Uit verschillende hoeken krijg ik zelfs diensten aangeboden voor de fase na de petitie. Let wel, mensen tekenen een steunbetuiging voor een commercieel bedrijf. Dat is wat anders dan iets sympathieks als zeehondjes.”

KPN heeft tot dusver gereageerd met de stelling dat het nieuwe merkenbeleid een voornemen is. Concrete plannen zijn er niet.

Bij de overname van Xs4all in 1998 tekende het telecombedrijf er ook voor, dat waren aparte clausules in het contract, om het gedachtegoed van Xs4all te bewaken en te ontwikkelen. Daar heeft KPN afgelopen twintig jaar ook voor betaald aan speciaal daarvoor opgerichte stichtingen. Dat leidde in 2016 tot een conflict. De rechter vindt dat KPN moet blijven betalen. De telecomaanbieder tekende hoger beroep aan.

Foto: Harald Kanins (cc)

Deel dit bericht

12 Reacties

Louis Oosterveer

Waar maken ze druk om, ik (oud Demon) klant had destijds hetzelfde met Xs4all dat was toen ook een budet merk en Demon was het top merk.
Waarom niet gewoon terug naar DEMON?

A.S.J. Emenou

Manamement buyout.

Ik bied alvast een euro, en dat is al meer dan kpn vindt dat de naam waard is.

Juro - Prive

In het huidige aanbodsoectrum is xs4all met stip de premium provider en staat echt boven KPN als merk. KPN wees wijs en bewijs eerst dat jezelf dezelfde kwaliteiten hebt en denk dan pas na over integratie. Wees er als aandeelhouder trots op dat de klanten voor dit merk opkomen, dat is echt uniek. Bij ons wacht het ZIGGO alternatief als de extra mogelijkheden die Xs4all ons biedt worden opgeheven.

John D. Vandenbergh - Stg Jube LA

Stond net op punt naar XS4All over te stappen. Uit vergelijking kwam jullie als server als beste uit test wat kwaliteit-prijs. Nu dit gebeurt door KPN wacht ik maar even ….

Erwin Moojen

KPN wil de onbetwiste kwaliteitsprovider zijn met de beste diensten, klantenservice en netwerken en heeft met het KPN-merk de ambitie alle klantengroepen in de verschillende segmenten te bedienen, van voordeeldiensten tot premium diensten. Daarom gaat KPN alle focus leggen op het KPN-merk met gecombineerde diensten voor Nederlandse huishoudens en bedrijven.

>> Dus premium en voordeel in 1 (merk)! Wat een goed idee, dat anderen dat ook niet doen. Dit krijg je als je teveel accountants bij elkaar zet en laat brainstormen hoe ze nu weer de groeicijfers gaan halen…

Onno Hegt

Het voornemen van KPN heeft me als klant van KPN doen besluiten om middels de ondertekening van de petitie tegen het afstoten van XS4ALL door KPN duidelijk te maken. En stap over van KPN naar XS4ALL.

Menno

Hallo, het juist overstappen naar XS4ALL en zeker de KPN abonnees kan hierin helpen. Verder helemaal eens met dhr. Pelleboer.
Als XS4ALL klant heb ik de petitie ook getekend en gaan tot nader orde ook niet weg… Een organisatie zoals XS4ALL help ons burgers juist met onze internet rechten. Ik zie dat minder gebeuren als met KPN als oud staatsbedrijf met nog resterend gouden aandeel constructie.

Martien Boogers

Ik heb net mijn contract bij Xs44all verlengt maar ga naar een andere provider als xs4all overgaat in KPN. Ik ga er van uit dat KPN mijn contract niet zomaar kan overnemen.

W.wigman

Zodra XS4ALL verdwijnt, verdwijn ik ook uit kpn organisatie.
Dwz geen internet/tel/tv abbonement en geen gsm abbonement meer.
Zit bij XS4ALL sinds 1993 en accepteer dit niet.
Al eens geprobeerd kpn klantenservice te bereiken?
1 groot drama, XS4ALL = bellen en je hebt contact, zelfs email adres is normaal te vinden.
Kpn zou zichzelf XS4ALL moeten gaan noemen, het merk kpn heeft bijna geen waarde.

Wouter tetrode

Houd die perfecte provider in ere. Die krijg je niet meer na een inlijving.

Olaf

KPN zou zich beter kunnen fuseren in XS4ll en alle budget ondernemingen hierin onder brengen en de uiterst succesvolle bedrijfsvoering ( XS4all in het mom toegang tot van internet voor iedereen) met XS4all-budget als Telefort en XS4all-regular KPN en XS4all-premium voor het hudige XS4all in plaats van het “landelijk” naam te behouden die al lang zijn identiteit is verloren. iets wat XS4all juist wel heeft. KPN staat nu niet bekend om hun geweldige klantenservice juist het tegendeel als ik alle reacties op allerlei artikelen gerelateerd aan dit onderwerp lees. en valt te vergelijken met Ziggo/T-mobile Het zou alleen voor de aandeelhouders een mooi verhaal zijn en mogelijk een paniek reactie nu Tele2 en T-mobile gaan fuseren (Ziggo en Vodafone hebben al een samenwerking) houden we straks nog maar 3 providers over?

Marcus

Niet lang geleden van KPN naar XS4all. Service KPN was waardeloos. Nieuwe mailadressen aangemaakt onder xs4all. Dus een hele adm. werk hier. We hadden nog planet.nl. Heleboel spam kwam binnen. Sinds we XS4all hebben nooit meer spam ontvangen. Als KPN dit doorzet dan moeten we iets anders gaan zoeken. Maar naar KPN nooit meer!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond