Exotische zusjes Zalando verenigd in Global Fashion Group

De verschillende grote investeerders achter de niet-Europese zusterbedrijven van Zalando brengen hun belangen bij elkaar en smelten de bedrijven samen tot de Global Fashion Group.

De bedrijven Dafiti (Zuid-Amerika), Jabong (India), Lamoda (Rusland), Namshi (Midden-Oosten) en Zalora (Zuidoost Azië en Australië) komen onder een dak. De grootaandeelhouders Kinnevik en Rocket Internet alsmede een aantal van hun strategische financiële partners hebben daartoe besloten.

Binnen de nieuwe constellatie heeft Kinnevik de meeste aandelen met 25,1 procent, Rocket Internet heeft 23,5 procent en Access Industries 7,4 procent. De grootste drie aandeelhouders hebben 56 procent van de aandelen.

Het samenbrengen van de belangen moet ertoe leiden dat de bedrijven op lange termijn beter met elkaar gaan samenwerken in logistiek en marketing, ervaringen gaan uitwisselen en effectiever investeren in het opzetten van private labels voor eigen kledingmerken.

Genoemde modewinkels blijven wel zelfstandig en onder enaam opereren en ieder handhaaft zijn verdienmodel.

Global Fashion Group had per 30 juni 2014 4,6 miljoen actieve klanten, zevenduizend werknemers en ontving 353 miljoen unieke sitebezoekers en 8,4 miljoen orders met een brutowaarde van 436 miljoen euro.

Sinds de oprichting van de exotische volle zusterbedrijven van Zalando in 2011 en 2012 staken investeerders meer dan een miljard euro in die bedrijven. Onder hen ook Summit Partners, Verlinvest, Ontario Teachers’ Pension Plan en Tengelmann. De e-commercebedrijven hebben nog zo’n 350 miljoen euro in kas. Extra investeringen lijken op korte termijn niet nodig.

De modegroep suggereert in een bijzin van zijn persbericht dat het actief zou kunnen gaan worden in de productgroep ‘Persoonlijke Verzorging’, iets dat op Zalando niet is te vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug