Deel dit artikel
-

‘Extreme drukte bij zorgverzekeraars en vergelijkers’

Nederlanders switchen last minute van zorgverzekering. Het is extreem druk bij zorgverzekeraars en vergelijkingssites, zegt vergelijkingssite Zeker.com.

De topdrukte is mogelijk mede veroorzaakt door de vele reclame van zorgvergelijkers op radio en tv zoals die van Pricewise.

Zeker.com ziet in de afgelopen dagen meer dan een verdubbeling van het aantal bezoekers en aanvragen. Coöperatie VGZ meldt eveneens topdrukte. Ook zorgverzekeraar Menzis beaamt de drukte.

Begin 2019 wisselde slechts 7 procent van alle verzekerden van zorgverzekeraar. Dat komt neer op 1,2 miljoen mensen. Nederlanders zijn terughoudend omdat met heel aspecten rekening moet worden gehouden. Een lagere premie kan betekenen dat niet alles meer wordt vergoed.

Scherpe premiestijgingen zoals die van CZ, dat voor een basisverzekering 129,60 euro vraagt, heeft de consument alsnog in beweging gezet.

Van de ruim 1 miljoen mensen die overstapt met zijn zorgverzekering, doet bijna de helft dat tussen kerst en oud & nieuw, blijkt uit een analyse van Pricewise. Via Independer stapte vorig jaar 17 procent van de mensen nog op de allerlaatste dag van het jaar over, 42 verzekerden deden dat zelfs tijdens het aftellen, in de allerlaatste minuten van het jaar.

De markt wordt verdeeld door tien zorgverzekeraarconcerns. Achmea, CZ, Menzis en VGZ zijn de vier grootste: samen hebben zij zo’n 90 procent van de markt in handen. Deze bedrijven hebben diverse merken of labels onder zich hangen. Een voorbeeld is Jaaah, onderdeel van ONVZ, die alles via een app regelt en alleen nog op verzoek een fysieke pas stuurt.

Zeker.com benadrukt dat een collectieve zorgverzekering via een werkgever niet altijd goedkoper is. Waar deze groep vroeger genoot van hoge kortingen zijn deze kortingen inmiddels ingeperkt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond