Deel dit artikel
-

‘Extreme groei bezorgmarkt boodschappen’

De Nederlandse bezorgmarkt in de foodsector blijft groeien. De markt stijgt in 2021 met 27,9 procent ten opzichte van 2020, zo blijkt uit het nieuwe Dossier Delivery van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

Bijna driekwart van de omzet komt van de supermarkten. Met een groei van ruim 76 procent werd bij de supermarkten de grootste stijging geboekt. Het segment maaltijdboxbezorging deed het eveneens goed met een groei van 70 procent. De markt van drankenbezorging nam in 2020 toe met 22,5 procent. Slijterijen en overige drankenverkopers zagen hun omzet stijgen door sluiting van de horeca.

De stijgende cijfers in 2021 worden niet verrassend gedreven door aanhoudende coronamaatregelen in de eerste helft van dit jaar en door blijvend veranderd consumentengedrag.

In 2020 steeg de markt al met maar 53,1 procent naar een omzet van 5,9 miljard euro. Boodschappenbezorging was in 2020 met een omzet van 3,1 miljard euro voor het eerst groter dan maaltijdbezorging (2,8 miljard euro). Het marktaandeel van bezorging groeide in 2020 naar 10,5 procent van de totale voedingsmarkt.

In de eerste helft van dit jaar groeiden de meeste segmenten nog steeds extreem. In de tweede helft van 2021 vlakte de toename enigszins af, doordat de samenleving in het vertrouwde ritme van voor corona kwam. Niettemin zal de bezorgmarkt ook na corona sterk blijven groeien.

Bezorgketens en online platforms groeiden eveneens hard en traditionele restaurants startten, gedwongen door de lockdowns, op grote schaal met bezorging. In de eerste helft van 2021 waren er nog veel beperkende maatregelen, waardoor de vraag naar bezorgmaaltijden op een historisch hoog peil bleef.

In de tweede helft van 2021 is de horeca weer grotendeels geopend, maar zijn er structurele ontwikkelingen waardoor maaltijdbezorging sterk blijft groeien. Zo neemt het aanbod van bezorgketens sterk toe en door het ruimere aanbod worden bezorgplatforms aantrekkelijker.

In 2025 verwacht het FSIN dat de totale bezorgomzet 10 miljard euro groot is, goed voor ongeveer 15 procent van de totale voedingsmarkt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond