Derp

Advertentieomzet Facebook explodeert

Facebook verdiende in het derde kwartaal fors meer aan advertenties: 1,80 miljard dollar, 66 procent meer dan vorig jaar. De advertentie-inkomsten vormden ook een belangrijk deel van de omzet van 2,02 miljard dollar. Dat blijkt uit de zojuist gepubliceerde kwartaalcijfers.

Facebook verraste met positieve cijfers over het derde kwartaal. De nettowinst (GAAP) bedroeg 425 miljoen tegen een verlies van 59 miljoen een jaar geleden. De omzet en de winst per aandeel waren hoger dan verwacht, voornamelijk dankzij de verkoop van advertenties. Volgens CFO David Ebersman werken vooral de advertenties tussen de berichten door goed. De respons daarop is hoog. Belangrijker: De mobiele advertentieomzet maakt nu ongeveer de helft van de totale advertentie-inkomsten uit.

Het aantal gebruikers stijgt nog steeds. Er waren in september 728 miljoen gebruikers, een stijging van 25 ten opzichte van een jaar geleden. Het aantal maandelijkse gebruikers ging met 18 procent naar 1,19 miljard. De grootste groei zat hem in het aantal mobiele gebruikers. Dat steeg met 45 procent naar 507 miljoen. De groei is het grootst buiten de VS en Europa. In de VS lijkt de groei verzadigd met ‘slechts’ 1 miljoen nieuwe abonnees.

Beleggers reageren positief op het nieuws. Nabeurs staat de koers op 55 dollar per aandeel. Vanmiddag was de stemming op de Amerikaanse beurzen ten aanzien van de techfondsen nog negatief. Dat kwam vooral door slechte cijfers van recensiesite Yelp en de ietwat sombere vooruitzichten van LinkedIn. Bij de sluitingsbel noteerde het aandeel Facebook ook (0,8 procent) lager.

Facebook

 

Facebook’s Q3 2013 Report

4 Reacties

Indrukwekkende cijfers. Toch hoor ik veel marketeers (vooral in de US) klagen over het rendement. Twitter is (binnenkort naar de beurs) is onlangs ook gestart met adverteren op de time line. Het ergert me mateloos. Maar juist op die plek blijkt Facebook dus het meest geld te verdienen. Ik vraag me af of het model wat door beide bedrijven gehanteerd wordt op de lange termijn wel levensvatbaar is.

Vooral voor travel branche is Facebook adverteren interessant en worden de berichten eerder gedeeld.

Het adverteren zal alleen maar slimmer worden door de informatie die wij op Internet achter laten. Twee weken geleden was een interessante rapportage over “Big Data” in het TV programma Tegenlicht. Het nieuwe model moet worden dat de user deels voor zijn Informatie betaald wordt die hij op het Internet ter beschikking stelt. Dat zal een stap in de goede richting zijn. Nu worden er miljarden mee verdient, en de gebruiker die het mogelijk maakt ziet er niets van terug. Ik wil binnenkort via een nieuwe platform hier eens mee experimenteren. De vraag is alleen of het brede publiek hier al klaar voor is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug