Deel dit artikel
-

Facebook wil Apple-gebruiker overhalen om gegevens te delen

Facebook toont de komende tijd een melding aan iPhone-gebruikers wereldwijd over hoe hun gegevens worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties.

Die melding verschijnt zowel in Instagram als Facebook. In die melding zal Facebook gebruikers expliciet vragen om hun gegevens te delen ten behoeve van bedrijven ‘die afhankelijk zijn van advertenties’.

Facebook vreest dat het honderden miljoenen dollars omzet gaat verliezen als gevolg van beperkingen in iOS 14. Apple gaat reclametracking namelijk standaard blokkeren in iOS 14. Eigenaren van iPhones die zich tóch wel willen laten profileren, moeten daar expliciet voor kiezen.

Een lobby van Facebook heeft niets opgeleverd. In paginagrote advertenties protesteerde Facebook al eens tegen de zogenoemde App Tracking Transparency van Apple.

Ook zou het bedrijf een grote mededingingszaak tegen Apple willen voorbereiden. Intern ligt de zaak gevoelig, zeker gezien de vele privacyschandalen rond Facebook zelf.

Aanvankelijk had Apple de reclameblokkade al in het najaar willen introduceren, tegelijk met de uitrol van iOS 14, maar dat wordt nu ergens in het voorjaar.

Op de Computers Privacy and Data Protection (CPDP)-conferentie, georganiseerd door de Vrije Universiteit Brussel, heeft CEO Tim Cook onlangs wederom een lans gebroken voor meer digitale privacy. Hij hekelde de manier waarop de meeste bedrijven uit Silicon Valley vandaag met privacy omgaan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond