Heineken heeft Facebook echt nodig
Heineken op Facebook? You bet! Het biermerk werd in de VS al eens gekozen tot beste digitale biermerk, vooral omdat het de meeste fans en het hoogste engagementcijfer op Facebook heeft, de meeste volgers en fans op Twitter, en het best bekeken Youtube-kanaal. Rob van Griensven, senior brand manager bij Heineken, is morgen te gast op The Facebook Conference.
Hoe belangrijk is Facebook voor Heineken geworden vergeleken met andere sociale media?
“Facebook is verreweg het belangrijkste marketingcommunicatie-middel van alle social media. Dat komt door het grote bereik en heftigheid in gebruik van het medium, maar ook vanwege de ‘open’ manier van content-delen en converseren met de doelgroep. Heineken zet Facebook als communicatie-platform in voor zowel het (bijna) dagelijks aangaan van contacten met onze doelgroep en merkfans, als voor het versterken van bereik en effect in campagnes en sponsoractivaties. Dit doen we door middel van posts, apps en andere digitale activaties. Als Facebook niet bestond, zou Heineken een krachtig platform missen, waarop we elke dag het merkidee Open Your World kunnen uiten in de typische tone-of-voice die past bij ons merk.”
Welk element van Facebook blijft momenteel onderbelicht en waarom zou dat meer aandacht moeten krijgen?
“Het gebruik van Facebook voor het versterken van campagne-effecten blijft mijns inziens onderbelicht in de Facebook-aanpak van veel merken en bedrijven. Het lijkt vaak alsof zowel de vorm als de inhoud van de merkboodschappen los staan van grote campagnes en initiatieven die in de markt worden opgespeeld. Er wordt daarbij volgens mij onterechte uitgegaan van de gedachte dat Facebook geen bijdrage kan leveren aan het behalen van merkdoelstellingen of business resultaten.”
Welke elementen cq mogelijkheden zou je graag toegevoegd willen zien?
“Ik denk dan toch vooral aan mogelijkheden voor directe business (sales) voor fast-moving consumer goods. Nu is het toch voornamelijk een reclamemedium, maar voorbeelden uit de VS laten zien dat het voor veel retailers zeker goed kan. Dit vraagt waarschijnlijk wel slimme CRM-koppelingen, maar ik denk ook dat eenvoudigere functionaliteiten dan ‘vouchers’ en ‘credits’ hierin zouden kunnen helpen. Het wordt de consument nu nog te moeilijk gemaakt om op basis van interesses (van zichzelf en zijn vrienden) echt relevante aanbiedingen te krijgen die het aankoopproces voor consumentengoederen vergemakkelijkt. Wellicht is een overkoepelende webshop-tool van Facebook zelf wel het antwoord.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Nila
Leuk