Deel dit artikel
-

Facebook domineert Nederlands speelveld van apps voor berichten en sociale media

Facebook beheerst in Nederland nagenoeg het gehele speelveld van apps voor berichten en sociale media. Dat blijkt uit het Dutch Apps Market-rapport van Telecompaper. WhatsApp, Facebook, Instagram en Facebook Messenger kennen een zogenoemde installed base van tussen de 44 en 94 procent en blijven alternatieven zoals bijvoorbeeld iMessage, Skype, Telegram, Signal en Snapchat ver voor.

WhatsApp stond in het tweede kwartaal van dit jaar op 94 procent van alle Nederlandse smartphones geïnstalleerd. Facebook kende een installed base van 69 procent, gevolgd door Facebook Messenger met een installed base van 58 procent.

Het installatiepercentage van de Instagram-app is de afgelopen twee jaar met 8 procentpunten gestegen van 36 procent in het tweede kwartaal van 2017 naar 44 procent in het tweede kwartaal van dit jaar. De groei van Instagram compenseerde daarmee de terugloop in het aantal installaties van de Facebook- en Facebook Messenger-app volledig. Deze daling is overigens in het tweede kwartaal van 2019 tot stilstand gekomen.

Het marktaandeel van de alternatieven komt niet verder dan 25 procent. Facebook heeft in de loop der jaren diverse unieke functionaliteiten van concurrerende apps zoals Skype en Snapchat geïntegreerd in de apps voor Facebook, WhatsApp, Instagram en Facebook Messenger. Daarmee heeft het sociale netwerk de afgelopen jaren zijn dominante positie vast kunnen houden, terwijl de concurrerende apps hun marktaandeel hebben zien dalen. Voorbeelden daarvan zijn de (video)belfunctie waar Skype al jaren om bekend stond en de stories-functie die feitelijk het bestaansrecht van Snapchat vormen.

Onder jongeren is Snapchat wel een serieuze concurrent voor Facebook en Instagram. Maar ook Snapchat blijft qua aantal installaties ruim achter bij Instagram en Facebook, met een installed base van 24 procent in het tweede kwartaal van 2019. Snapchat wordt net als Instagram vooral door jongeren en jongvolwassenen gebruikt.

Snapchat kent onder Nederlandse jongeren een installed base van 83 procent, tegenover 88 procent voor Instagram en ‘slechts’ 59 procent voor Facebook. Snapchat is daarmee een luis in de pels van Facebook.

De volgende serieuze concurrent voor de apps van Facebook lijkt TikTok te zijn. Er zijn al aanwijzingen dat deze hype ook over gaat waaien naar Europa en Nederland. Momenteel is de installed base van TikTok in Nederland nog erg klein.

Deel dit bericht

3 Reacties

Kees

ik bedoel dus installaties van facebook-apps op priegelfoons.

bert

Iedereen die dit leest: get over it, installeer even Telegram. Betere opties zonder FB vinger in de pap.

bert

Even voor het idee van de voordelen van Telegram:
– Niet 06 nummer gebonden
– Werkt ook op desktop, ook als telefoon uit de buurt is . Niet dat geklooi met QRcodes scannen.
– Geen gebruik van je netwerk voor marketingdoeleinden
– Foto’s kun je gewoon full-size versturen, andere bestanden ook
– Open API, dus je kunt zelf clients maken, hierdoor is support op veel meer systemen: Windows Phone, Blackberry, Symbian, alles doet mee. Niet dat arrogante gedoe dat Facebook momenteel met zijn apps tentoonspreidt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond