Facebook in e-commerce met de lancering van Facebook Shops

Met de opening van Facebook Shops zet de profielensite een grote stap om een serieuze speler te worden op de internationale e-commercemarkt.
Facebook Shops is wat de titel doet vermoeden: een platform voor makers en winkeliers om hun producten richting de hele wereld uit te venten. Bedrijven kunnen zelf de producten kiezen die ze in de schappen willen leggen, gratis, en kunnen het uiterlijk in beperkte mate aanpassen. Enkel de coverafbeelding en accentkleuren kunnen ze naar hun smaak instellen.
Shops wordt beschikbaar op zowel Facebook als Instagram, via pagina’s en Stories. Mark Zuckerberg vertelde zojuist niet welke rol hij wil toekennen aan Whatsapp in een e-commerceomgeving. In het verre oosten is het immers niet ongebruikelijk om via chatapps te shoppen.
Het e-commerceproduct komt eerst in de VS op de markt en wordt daarna wereldwijd uitgerold. De exacte timing gaf de oprichter van het sociale netwerk niet. Komende maanden investeert hij ook in live shopping-features en het koppelen van loyaliteitsprogramma’s aan facebookaccounts.
De dataleverancier achter Facebook Shops zou zomaar het Nederlandse bedrijf Icecat kunnen zijn. Dat maakte eind april bekend dat het ervoor gaat zorgen dat verkopers met de juiste en zo volledig mogelijk productdata kunnen werken. Dat vergroot de vindbaarheid van de producten, maar is ook een middel om de retouren laag te houden. Die deal omvat in elk geval Facebook Marketplace, maar biedt ook ruimte voor bredere toepassing en dus ook bij de nieuwe e-commercelabels.
Foto: Bill Smith (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond