Advertentieboycot noch corona raakt Facebook

De advertentieboycot door grote adverteerders lijkt vooralsnog nauwelijks invloed te hebben gehad op de kwartaalcijfers van Facebook. De advertentieomzet steeg 10 procent naar 1,8 miljard dollar tegen 1,6 miljard een jaar terug. De winst verdubbelde zowat naar 5,2 miljard.
Ruim vijfhonderd adverteerders sloten zich enkele weken terug aan bij Stop hate for profit, een alliantie van Amerikaanse burgerrechtenbewegingen. die willen dat Facebook toeziet op antidiscriminatiemaatregelen. Toch lijkt dit nauwelijks enige invloed te hebben gehad op de resultaten. Facebook refereert er niet specifiek naar, maar zegt dat de advertentieverkoop begin juli op een normaal niveau lag.
De totale omzet van Facebook, inclusief 366 miljoen uit overige inkomsten, kwam uit op 18,6 miljard. De omzetgroei was wel de laagste sinds 2012, maar de resultaten zijn veel beter dan verwacht.
Het aantal dagelijks actieve gebruikers steeg wederom met 12 procent naar 1,79 miljard. Het aantal maandelijks actieve gebruikers groeide ook naar 2,7 miljard.
Facebook waarschuwde vorige kwartaal nog voor onzekere tijden als gevolg van de corona pandemie en doet dat nu weer. Toch bleef de schade tot nu toe beperkt tot een tijdelijke inzinking in het eerste kwartaal. In april trok de advertentieverkoop weer aan.
Het aandeel Facebook steeg nabeurs zojuist 8 procent.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond