Deel dit artikel
-

Facebook: Gebruikers blijven advertentieproduct

Gebruikers van Facebook zullen zich niet kunnen onttrekken aan adverteerders die hun dataprofielen exploiteren. Zo’n optie zou iets zijn waar gebruikers voor moeten betalen, zegt operationeel directeur Sheryl Sandberg.

Sandberg zei dat gisteren in een interview met tv-programma NBC Today. Persoons- en gedragsgegevens van de honderden miljoenen leden van de profielensite zijn té waardevol, financieel noodzakelijk zelfs, om ze niet te laten exploiteren.

Of Facebook daadwerkelijk overweegt om een advertentieloze versie van zijn dienst te bouwen volgens een abonnementenmodel staat niet vast.

Het bedrijf houdt momenteel zijn datamodel tegen het licht en spiegelt dat aan de markten waar het actief is en welke juridische eisen daar gelden. Nu de impact van het datalek via Cambridge Analytica steeds duidelijker wordt, doet Sandberg een pas op de plaats om de eigen praktijken strak te trekken en wellicht te onderzoeken welke andere partijen met vergelijkbare illegale datasets werken.

Uit woorden van haar collega Mark Zuckerberg werd eerder deze week duidelijk dat Facebook de strenge Europese privacyregels niet wil overnemen naar Amerika of elders.

Foto: Magnus D (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond