Deel dit artikel
-

Facebook, Google onder druk om profiling kinderen

Een brede groep belangenvertegenwoordigers in het Verenigd Koninkrijk eist in een open brief dat Facebook en Google stoppen met het profilering van kinderen tot 18 jaar om reclamedoeleinden.

“Jullie zijn de machtigste bedrijven op internet en hebben de verantwoordelijkheid jullie gebruikers te beschermen. We vragen om een einde aan gedragsgebaseerde reclame richting individuen die jullie kennen als jonger dan achttien jaar. Er moet geen verschil zijn tussen een kind van twaalf of zeventien”, aldus de actievoerders vrijdag (Pdf).

Onder Europese wetgeving is het verboden om persoonlijke data van kinderen onder dertien jaar zonder toestemming van ouders te verwerken. De groep wil dat internetbedrijven dat onder eigen verantwoordelijkheid verlengen tot achttien. “Want zodra een kind dertien wordt, hebben internetbedrijven al 72 miljoen datapunten van hen. Dat toont het gebrek aan respect voor de wet.”

Websites en apps zitten tegenwoordig bomvol trackers en technieken om een beeld van de gebruiker te vormen. Dat beeld, of die identiteit, kan worden gebruikt voor reclame- en marketingdoeleinden. Ook kinderen zijn een product in een internationale geldmachine en dat gaat de Engelsen te ver.

Onder de ondertekenaars van de open brief bevindt zich ook Duncan McCann. Hij heeft YouTube onlangs aangeklaagd om privacyschending van kinderen. De videosite zou willens en wetens toch data opvangen en verwerken om reclamedoeleinden. McCann eist 2,5 miljard pond voor vijf miljoen Engelse kinderen (‘Hey, Google – leave our kids alone‘).

Foto: aisle22 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond