Deel dit artikel
-

Facebook en Google vrezen voor Amerikaanse mediawet

Lobbyisten van Facebook en Google vechten tegen nieuwe Amerikaanse wetgeving die noodlijdende nieuwsuitgevers wil helpen. In ruil voor het delen van nieuws mogen uitgeverijen onderhandelen over een vergoeding.

Amerikaanse wetgevers introduceerden het plan woensdag in het Congres nadat Australië een soortgelijke wetgeving aannam. Ook daartegen wilden Google en Facebook zich verzetten. Uiteindelijk gingen ze met wat aanpassingen toch akkoord.

De wetgevers zeggen dat platforms de content gebruiken om bezoekersverkeer en advertentie-inkomsten te genereren.

Maar volgens Google is dat een omgekeerde redenering: zijn zoekmachine stuurt lezers 24 miljard keer per maand naar de websites van uitgevers.

Handelsorganisaties Computer & Communications Industry Association en NetChoice vallen Facebook en Google bij. NetChoice wil zich nog wel neerleggen bij een vergoeding voor lokale uitgevers.

Critici zeggen dat vergoedingen uiteindelijk alleen maar ten goede komen aan private equity-bedrijven en hedgefondsen. Kranten zoals de Chicago Tribune en de Miami Herald worden gecontroleerd door Alden Global Capital en Chatham Asset Management.

 

 

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond