Deel dit artikel
-

Facebook ‘Like-knop’ blaast eerste verjaardagskaars uit

Facebook lanceerde een jaar geleden de Open Graph-API die de ‘Vind ik leuk-knop’ naar een keur van externe websites verspreidde. Hiermee zette de sociale netwerksite een flinke stap richting het semantische web.

De inmiddels welbekende ‘like-knop’ geeft gebruikers de mogelijkheid om bepaalde content, bijvoorbeeld een blogpost of een nieuwsbericht, in hun Facebook-feed op te nemen. Andersom kunnen merken en site-eigenaren hiervan profiteren door demografische data te verzamelen over bezoekers van hun site.

In de praktijk betekent dit dat een site als bijvoorbeeld NU.nl, afhankelijk van de data die de uitgever zou delen, terugkomt in gebruikersprofielen, zoekresultaten en feeds op Facebook.

De knop staat een jaar later op veel van de volgens ComScore grote sites.

In tegenstelling tot een soortgelijke dienst van een derde partij, zoals AddThis, kan de gebruiker met de knop van Facebook met een enkele klik de content delen. Daarbij is er nog de optie om zelf commentaar toe te voegen aan de gedeelde url.

Ook Google lanceerde onlangs een eigen knop waarmee zoekresultaten op een sociale manier gedeeld worden. Deze +1-knop geldt niet alleen voor de natuurlijke zoekresultaten, maar ook voor Google-advertenties.

Reynder Bruyns, SEO Manager bij Netsociety, kaartte vandaag in een ander Emerce-artikel het fenomeen Like building aan. Volgens Bruyns het nieuwe link building: “Nu Google likes en followers meeneemt in hun algoritme voor de zoekmachine maakt dat bedrijven hun social media strategie op orde moeten hebben.”

Het web dat voornamelijk wordt gedomineerd door hyperlinks, waarmee zoekmachines als Google hun voordeel doen, schuift meer en meer op naar een omgeving die wordt aangedreven door sociale verbanden. Gebruikers geven aan welke interesses ze hebben en welke content zij bij hun vrienden of andere contacten onder de aandacht willen brengen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Monique Rutten

Meer over de Facebook Like knop in KRO Reporter. “Vrienden voor het leven”. Een reportage over het verdienmodel van Facebook en het gebruik van data en cookies. Is zaterdag uitgezonden en te zien via Uitzending gemist: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1100198-vrienden-voor-het-leven

vertaling

Revolutionair en toegesneden op een steeds minder geduldige web surfer: “In tegenstelling tot een soortgelijke dienst van een derde partij, zoals AddThis, kan de gebruiker met de knop van Facebook met een enkele klik de content delen”. Dit is hem.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond