Facebook laat liveshopping vallen

Facebook stopt met live shopping op 1 oktober om zijn aandacht te kunnen richten op Reels, het platform voor korte video’s.
Vanaf oktober kunnen gebruikers geen live shopping-evenementen meer organiseren op Facebook. Live uitzendingen via Facebook Live blijven nog wel mogelijk, maar er kunnen geen labels meer worden gekoppeld aan producten, laat staan via Facebook producten worden verkocht.
Facebook rolde live shopping twee jaar geleden uit, na een reeks van kleinere proeven en bètatests.
Facebook constateert echter dat het kijkgedrag van consumenten verschuift naar korte video’s, zoals bij TikTok. Facebook adviseert gebruikers dan ook om zich te concentreren op Reels en Reels-advertenties op Facebook en Instagram.
Live Shopping-evenementen blijven ook nog mogelijk op Instagram.
Live shopping is komen overwaaien vanuit China, maar heeft in Europa nog weinig voet aan de grond gekregen.
Saillant detail is dat zelfs TikTok, sinds kort de grootste bedreiging voor Facebook, ook stopt met Live Shopping. Het Chinese bedrijf lanceerde TikTok Shop vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk, de eerste markt buiten Azië.
De winkelfunctie is door Britse TikTok-gebruikers echter met weinig enthousiasme ontvangen en vwwk Britse influencers zijn alweer afgehaakt,
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Joris Volmering - Easy Live Sales
De live shopping functionaliteit van Facebook waar het hier om draait is nooit in Europa gelanceerd en heeft voor retailers in Europa dus geen directe impact.
Evenementen kunnen retailers in NL en Europa nog steeds plannen en promoten op FB en zoals hierboven aangegeven kan men nog steeds Live gaan op zowel FB als IG.
Qua kijkgedrag zien wij echter dat steeds meer consumenten live events bekijken en ook in live events shoppen. Dit is nog steeds sterk groeiende. ELISA ziet daarom meer een tweeluik van kort maar krachtige Reels, en daarnaast Live events voor echte inhoud, persoonlijk contact en binding.
TikTok heeft ook haar eigen Live shopping feature losgelaten. Veel social media platforms probeerden hiervoor AI in te zetten maar dit blijkt bij lange na niet voldoende betrouwbaar. Daarom zijn de retailers voor in-video ordering vooralsnog aangewezen op third party software.